ایجاد و در اختیار قرار دادن اطلاعاتی مربوط به یک موضوع خاص، به وسیله کلمات، عبارات، جملات، پاراگراف ها و غیره به خواننده و کاربر هدف، از طرف نویسنده، تولید محتوا گفته می شود. اهمیت تولید محتوا برای وب سایت ها، با هدف افزایش بازدید بیشتر وب سایت و ارتقا رتبه در موتورهای جستجوگر می باشد. امروزه با توجه به اینکه موتورهای جستجوگر از الگوریتم های مختلف و پیچیده ای برای دادن رتبه به وب سایت ها استفاده می کنند، اهمیت وجود محتوای متنی منطبق با شاخص های حیاتی در این الگوریتم ها بسیار مهم می باشد. تغییرات محسوس در این الگوریتم ها و ریزبین تر شدن آن ها کار را روز به روز سخت تر کرده و موضوع نیاز به وجود محتوانویسان حرفه ای را پررنگ تر می کند.
باید توجه داشت که محتوای متنی، یک نوشته یا تکست خالی و ساده نیست، بلکه دارای بار آموزشی و یا اطلاعاتی بوده که خواننده را به خود جذب و موجب افزایش اطلاعات او میشود. با توجه به اهمیت بسیار زیاد تولید محتوای متنی در بحث سئو وبسایتها، باید بدانید که رعایت قوانین و پارامترهای مربوط به تولید محتوای حرفهای، چندان کار سادهای نیست. پس مدیران حرفهای وبسایتها به این مسائل آگاه بوده و به تولید محتوا، به دید یک سرمایهگذاری نگاه میکنند و برای آن هزینههای زیادی میپردازند. این مدیران به این موضوع آگاه هستند که در یک نوشته متنی باید اصول سئو به درستی رعایت شود، چون عدم رعایت این اصول نه تنها باعث عدم اثرگذاری در جستجوهای اینترنتی و جذب مخاطب میشود، بلکه ممکن است یک متن کپی شده و یا غیر اصولی حتی یک وبسایت را در لیست سیاه این جستجوگرها قرار دهد.
با توجه به نوع کاربرد و استفاده از متن تولید شده در بخشهای مختلف کسب و کارتان، محتوا میتواند تفاوتهایی داشته باشد. البته رعایت قوانین اصولی برای نگارش یک متن تولید محتوا در همه موارد نسبتا یکسان است، ولی شیوه و ساختار متن ایجاد شده کمی متفاوت خواهد بود. به همین دلیل، توجه به نوع قالب و ساختاری که متن تولید شده میخواهد در آن مکان قرار گیرد، مهم خواهد بود.
محتوای سایت: این نوع از محتوا بیشترین کاربرد را دارد، زیرا علاوه بر اهمیت موضوعی، در افزایش رتبه شما در موتورهای جستجوگر بسیار پراهمیت است. بسیاری از وبسایتها بدون داشتن شبکههای اجتماعی و موارد دیگر، تنها بر تکیه بر همین تولید محتوای حرفهای در وبسایت خود، توانستهاند سایت خود را به رتبههای بالا در موتورهای جستجو برسانند و بازدیدکنندگان بیشماری را به سمت و سوی خود جلب کنند. به همین دلیل و با توجه به اهمیت بیشتر این بخش، ما در ادامه مطلب به نکات مرتبط با این بخش بیشتر میپردازیم.
محتوای ایمیل: استفاده از یک متن کوتاه، مختصر و موجز که معرف کلیه خدمات و محصولات شما بوده و خواننده و کاربر را مجاب کند که برای کسب اطلاعات بیشتر روی آن کلیک کرده یا با شما تماس بگیرد، میتواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد. شما میتوانید با استفاده از یک متن جذاب و حرفهای، خدمات و محصولات خود را به مشتریان جدید و قدیمی خود معرفی کرده و آنها را به بازدید مجدد از سایت خود تشویق کنید. معرفی خدمات و محصولات جدید و به خصوص اطلاع از تخفیفها، میتواند جذب کننده خوبی برای مخاطبان شما باشد.
محتوای شبکه اجتماعی: امروزه شبکههای اجتماعی جزو جدانشدنی از اینترنت و تبلیغات اینترنتی محسوب میشوند. به همین دلیل، فعالیت در این شبکهها میتواند علاوه بر جذب مخاطبان جدید، باعث افزایش رنکینگ در موتورهای جستجوگر شود. با توجه به اینکه اکثرا در این شبکهها به دنبال مطالب کوتاه، مختصر و مفید هستند، لذا درج و تولید پیام و متن برای این قبیل مکانها، باید بسیار حساب شده باشد. در واقع باید متن تولید شده در این بخش بسیار کوتاه و گویا بوده و در همان یکی دو خط اول، پیام اصلی را به خواننده منتقل کند.
محتوای پیامک: در متون مربوط به پیامک، دست شما برای استفاده از جملات و عبارات مختلف بسته است. در این حالت شما تنها یک جمله یا یک عنوان باید بنویسید و پیام خود را در همان یک جمله یا عنوان میبایست بیان کنید و مخاطب خود را جذب نمایید. این بخش شاید مشکلترین حالت برای نوشتن یک متن باشد، چون باید در یک جمله چکیده یک متن هزار کلمهای را بیان کنید و این حقیقتا دشوار است. گاهی میتوان حتی با نوشتن یک عبارت خاص در یک جمله کوتاه، کل مطلب را به خواننده رساند. نویسندگانی که تخصصشان در نوشتن داستانهای مینیمال است، به این نکته کاملا واقف هستند.
رپرتاژ آگهی: رپرتاژ آگهی در حقیقت متنی است برای جذب مخاطب در سایتهای عمده خبری که مخاطبان عمومی زیادی را در بر میگیرند. در متون تولید شده در این حالت باید علاوه بر رعایت ویژگیهای عمده تولید محتوا، به این نکته نیز توجه کرد که هم در متن و هم در انتهای مطلب، حتما باید آن شرکت یا موسسه معرفی شده و مشخصات منحصر به فرد آنها را در مقابل رقبا به خوبی نشان داد. رعایت این موارد باعث میشود که خواننده و مخاطب تمایل پیدا کند از سایت آنها بازدید کرده یا با آنها تماس بگیرد.
انتخاب عنوان و تیتر مناسب برای جذب یک خواننده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، چرا که خواننده در دید اول تنها عنوان مطلب را میبیند و این عنوان است که میتواند او را برای خواندن آن مطلب ترغیب کند. یک عنوان و تیتر مناسب باید بتواند به خواننده این موضوع را القا کند که مطلب و مقالهای که او به دنبال آن میگردد، دقیقا همین مطلب است. پس دقت در استفاده از عبارات و کلمات روشن، مهم و کاربردی در جذب کاربر پراهمیت میباشد. استفاده از خلاقیت و نوین بودن عنوان مطلب نسبت به سایر مطالب نیز میتواند در این مورد بسیار کمک کننده باشد.
کسی که تولید محتوا را بر عهده میگیرد، قبل از هر چیز باید اطلاعات لازم را نسبت به آن موضوع جمعآوری کرده و با خواندن مطالب مرتبط، به دانش خود بیافزاید، تا هنگام نوشتن و ایجاد محتوا بتواند موضوع را به خوبی برای خواننده باز کرده و او را به درستی در مسیری هموار جهت کسب اطلاعات لازم هدایت کند. به طور مثال یک محتوانویس اگر در مورد محصولی قرار است بنویسد، باید ساختار آن محصول و ویژگیهایی که در آن وجود دارد را به درستی بشناسد و مزیت آن را نسبت به محصولات مشابه بداند. این مسئله باعث میشود که مطلب در خور توجه برای آن محصول بنویسد، که هم برای خواننده جذاب بوده و هم اطلاعات لازم و کافی را به او منتقل کرده باشد.
بعد از عنوان یک مطلب که خواننده را مجاب به خواندن آن مطلب میکند، جذابیت در متن اصلی نیز این کشش را دوچندان خواهد کرد. متن نوشته شده باید به شکلی باشد که در همان خط یا پاراگراف اول به خواننده نشان دهد که این مطلب برایش بسیار مفید و جذاب است. اگر این کار در همان ابتدا اتفاق نیفتد، خواننده از خواندن ادامه مطلب خودداری کرده و صفحه را رها میکند. باید بدانید که یکی از الگوریتمهای مهم گوگل در افزایش رتبه وبسایتها، زمان حضور کاربر در صفحات وبسایت میباشد. پس هر چقدر خواننده یا کاربر در سایت، حضور فیزیکی بیشتری داشته باشد، رتبه سایت بالاتر خواهد رفت.
استفاده از قالب و ساختاری واضح و روشن در محتوای تولید شده، باعث میشود که جذابیت لازم در مخاطب و خواننده، برای خواندن آن مطلب، ایجاد شود. در صورتی که عبارات و جملات مشخص و قابل فهم بوده و جملات کوتاه و موجز باشد، خواننده و کاربر تا انتهای متن پیش خواهند رفت و مجاب میشوند که مجددا برای خواندن مطالب بعدی سایت شما، به این سایت مراجعه کنند. جذب مخاطب دایمی یکی از مهمترین تکنیکهای ارتقا وبسایت در موتورهای جستجو میباشد.
بالا بودن کیفیت محتوای ایجاد شده در وبسایت، در حقیقت این نوید را به خواننده میدهد که برایش ارزش قایل شده و وقت و انرژی او برایشان مهم است. در دنیای کنونی با توجه به اینکه عموم مردم دوست دارند مطالب را سریع، آسان و بدون حاشیه دریافت کنند، بالا نبودن کیفیت یک مطلب در سایت، میتواند بار منفی در بازدیدهای بعدی کاربر داشته باشد. توجه داشته باشید که بالا بودن کیفیت محتوای تولید شده در بسیاری از الکوریتمهای موجود در موتورهای جستجوگر، تاثیر مستقیمی خواهد گذاشت.
در وهله اول، کلمات کلیدی باید با توجه به موضوع مورد نظر جمعآوری و نوشته شود، تا در هنگام تولید محتوا بتوان از آنها در بخشهای مختلف استفاده کرد. این کلمات همان عبارات مهم هستند که کاربران و خوانندههای آتی آن مطلب، قرار است با تایپ آن در موتورهای جستجوگری مانند گوگل، به آن صفحه هدایت شوند. نکته مهم اینجا است که علاوه بر نوشتن کلمات کلیدی به صورت دستی، باید کلمات و عبارات متداول آن موضوع، که بیشترین جستجو را در بین مخاطبان داشته است را پیدا کرده و از آن عبارات نیز در متن تولید شده استفاده نمود، تا امکان مراجعه خوانندگان به سایت را به وسیله موتورهای جستجوگر، بیشتر کند.
قبل از اینکه شروع به نوشتن مطلبی کنیم، باید در ابتدا موضوعات مورد نیاز برای درج در مطلب را مشخص نماییم. ابتدا از کجا شروع کرده و سپس به چه بخشهایی بپردازیم و در آخر چگونه مطلب را خاتمه دهیم. شایان ذکر است که این روند و ساختار باید از یکپارچگی مناسب برخوردار باشد، تا خواننده را گیج نکند.
قبل از شروع به نوشتن یک متن تولید محتوا، باید شناخت کافی و وافی نسبت به مخاطب و جامعه هدف خود پیدا کنید. شناخت این بخش بسیار میتواند پراهمیت باشد، زیرا شما برای آنها باید بنویسید و وقتی که هیچ ذهنیتی نسبت به مخاطبان خود نداشته باشید، نوشته شما هرچقدر هم که قوی باشد، بازدهی مناسب و مورد انتظار را نخواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه میتوانید با کارفرما در این مورد به بحث و گفتگو بنشینید و نکات مهم و کلیدی را از میان حرفهای او برداشت کنید.
دانستن این موضوع که مخاطبان شما دارای چه رده سنی میباشند، مهم است. نوع روایت و توضیح مطلب برای ردههای سنی مختلف میتواند متفاوت باشد. مطمئنا نوشتن مطلب برای نوجوانان امروزی در مقایسه با بزرگسالانی که شاید خیلی با جوانان کنونی فاصله گرفتهاند، یکی نیست. البته به طور کل یک محتوای تولید شده باید عام بوده و تمامی ردههای سنی را در بر بگیرد. البته در برخی مطالب خاص این مسئله قابل اهمیت بوده و باید به طور ویژه و مجزایی روی آن کار شود، تا مخاطبان بتوانند ارتباط بهتری با مطلب ارایه شده برقرار کنند.
در هنگام تولید محتوای متنی، باید چندین بار متن نوشته شده را از نظر قواعد زبانی و املایی مورد بازبینی قرار داد تا ساختار کلی مطلب، دارای استخوانبندی مناسبی شود. وجود حتی یک غلط املایی در متن، کل متن را که هیچ، شاید کل یک وبسایت را نیز زیر سوال ببرد. پس توجه به نکات ریز نگارشی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، که محتوانویسان باید به آنها توجه ویژهای داشته باشند.
جذب مخاطب و جلب اعتماد آن بسیار کار مشکلی است. باید دانست که یک محتوا در حقیقت رابط و پلی است بین مخاطب و وبسایتی که متن تولید شده در آن قرار دارد. تمام کلمات به صورت تکتک در ذهن خواننده مینشیند، تا پیام به مخاطب منتقل شود. شاید به جرات بتوان گفت که برای ارائه یک خدمت یا فروش یک محصول، این کلمات هستند که باعث فروش محصول یا دریافت خدمات میشوند، نه عکس و فیلم آن. تاثیری که کلمات روی مخاطبان میگذارند، چندین برابر بیشتر از عکس و فیلم خواهد بود. به همین دلیل خیلی از وبسایتهای مطرح دنیا، برای ایجاد و تولید محتوا، هزینههای گزافی پرداخت میکنند، چون تاثیر اعجابآور کلمات را به درستی میشناسند و درک میکنند.
استفاده از عکس مناسب و مرتبط در متون تولید شده، باعث افزایش جذابیت مخاطب در حین خوانش متن میشود. همچنین عکسها فضای بین پاراگرافها و عناوین را از هم جدا کرده و یک مرحله تنفس به خواننده میدهد، تا بعد از طی ثانیهای کوتاه، به سراغ ادامه مطلب برود. خوانش یکسره و مداوم مطلب به شکل پیوسته، ممکن است خواننده و مخاطب را خسته کرده و او را از ادامه کار منصرف کند.
تمام قوانین گفته شده تا حدی در متون مرتبط با شبکههای اجتماعی نیز باید رعایت شود. البته نوشتن محتوا برای شبکههای اجتماعی، کار را برای تولیدکنندگان محتوا سختتر میکند، زیرا معمولا سلیقه مخاطب و نظرات آنها در این فضا متفاوت است. در این جایگاه، متون باید حتما کوتاه و مختصر بوده و در کمترین زمان ممکن اطلاعات لازم را به مخاطب منتقل کنند. همچنین ایجاد جذابیت، نوآوری و خلاقیت در آن، جذب مخاطب را دوچندان میکند. استفاده از عکسهای باکیفیت و جذاب مرتبط با متن در شبکههای اجتماعی، اهمیت بیشتری پیدا میکند. همچنین استفاده از تگهای مناسب، همچون کلمات کلیدی، میتواند جذب مخاطب را برای شما بیشتر کند.
همان طور که اشاره شد، تولید محتوای حرفهای نقش تعیین کنندهای در جذب مخاطب دارد. مخاطب پس از جستجو در موتورهای جستجوگر به سایت شما مراجعه میکند و اگر مطلب شما برایش قابل استفاده و چشمگیر نباشد، به سرعت و ظرف چند ثانیه از سایت شما خارج میشود. یکی از قوانین الگوریتمهای گوگل، محاسبه تعداد پرش است که آن را مهم ارزیابی میکند. زیرا تعداد پرش بالا از یک وبسایت نشان میدهد که آن جستجو برای مخاطب و کاربر مورد پسند نبوده و نتوانسته است نیازهایش را نسبت به آن عبارتی که جستجو کرده تامین کند. به همین دلیل نیاز به تولید محتوای حرفهای برای نگهداشتن کاربر و نمایش حضور پررنگ مخاطب در موتورهای جستجوگر میتواند در افزایش رتبه سایت شما بسیار مثمر ثمر باشد.
در حقیقت تولید محتوا یکی از راهکارهای مناسب و باصرفه اقتصادی برای افزایش بازدید و جذب مخاطب است. استفاده از عبارات و کلمات کلیدی مرتبط با موضوع کلی وبسایت و ارایه مقالات آموزشی و فنی باکیفیت میتواند رتبه سایت شما را تا حد زیادی افزایش دهد. اگر تجربه تبلیغات کلیکی را برای وب سایت خود تجربه کرده باشید، متوجه میشود که چه هزینههای گزافی را باید برای آن پرداخت کنید. در صورتی که با هزینهای به مراتب کمتر، میتوانید این افزایش رتبه را به صورت کاملا واقعیتر و با حضور مخاطبان هدف کسب نمایید.
داشتن تمرکز بر روی مخاطبین محتوایی که میخواهد تولید شود و مرتبط و مفید بودن آن برای مخاطب، در اولویت یک محتوانویس باید قرار بگیرد. مسلما هرچقدر محتوای تولید شده با مخاطب ارتباط بهتر و بیشتری پیدا کند، موتورهای جستجوگر نیز مزد زحمات محتوانویس را با افزایش رتبه سایت میدهد، زیرا تمرکز موتورهای جستجوگری مثل گوگل، بر رضایت مخاطبین از جستجوهای صورت گرفته است.
توجه به رقبای فعلی وبسایت یا شرکت مدنظر، از اهمیت زیادی برخوردار است، مخصوصا اگر آن رقبا از شما پیش باشند. بررسی و آنالیز رقبا و پی بردن به رموز موفقیتشان در جذب مخاطب، میتواند باعث نمایان شدن نقاط قوت و ضعف کسبوکار شما گردد. آن وقت است که شما میتوانید پس از آن نسبت به ارتقا نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف خود، اقدام کنید.
یک محتوانویس باید به نوشتن در سبک و سیاقهای مختلف آشنایی و تسلط لازم را داشته باشد، زیرا سفارشات تولید محتوا دارای انواع مختلفی هستند که یک محتوانویس باید بتواند با توجه به نوع سفارش، متن لازم را با توجه به رعایت ویژگیهای خاص در هر حالت بنویسد.
یک محتوانویس باید با موضوع آشنایی لازم را داشته باشد و نسبت به آن تحقیق کرده و بررسیهای لازم را در آن موضوع انجام داده باشد، تا بتواند مطلبی صریح و روشن به مخاطب خود ارایه کند. گوگل برای محتواهایی بیشتر ارزش قایل میشود که ساده و قابل فهم باشند، این مسئله در واقع همان نظر مخاطبین است. پس در حقیقت یک محتوانویس با این کار هر دو هدف را با یک تیر نشانه میگیرد.
یک محتوانویس به این نکته واقف است که باید برای مخاطبین و خوانندگان بنویسد، نه خود یا شرکت یا موسسه، به همین دلیل انتخاب جایگاه مخاطب در هنگام نوشتن میتواند، محتوای تولید شده را بسیار پربارتر کند.
به ظاهر، تولید محتوا کار آسانی به نظر میرسد، ولی مسلما این طور نیست. با توجه به توضیحات ارایه شده، مطمئنا با من هم عقیده هستید که تولید یک متن مفید و کاربردی با این همه ویژگی مثبت، کار هر فردی نیست. اگر نوشته یک فرد عادی را با یک محتوانویس حرفهای در کنار هم قرار دهید و با هم مقایسه کنید، پی به عمق این مطلب خواهید برد. استفاده از کلمات در جای مناسب و شیوه مناسب بیان، شاید اکتسابی باشد، ولی نوع گرایش به منظور جذاب بودن مطلب، به نبوغ نویسنده بستگی دارد. باید بدانید که هر گردی کردو نیست و به طبع هر نویسندهای هم محتوانویس نیست.
لپ مطلب اینکه، در تولید محتوا برای وبسایت خود جدی باشید و این مسئله را در اولویتهای کاری خود قرار دهید، زیرا بسیاری از وبسایتها با درنظر نگرفتن این موضوع، موقعیتهای بیشمار خود را از دست دادهاند. مسلما محتوانویسان متخصص و زبده ما، میتوانند با ارایه مطالب تخصصی و حرفهای، شما را در بهبود رتبه سایتتان در موتورهای جستجوگر کمک کرده و رضایت شما و مخاطبانتان را جلب کنند. از دید ما هر چه دیرتر نسبت به تولید محتوا برای سایت خود اقدام کنید، زمان را از دست خواهید داد. پس همینک اولین محتوای حرفهای را برای سایت خود سفارش دهید، تا به خوبی به درک ایجاد یک محتوای حرفهای و بازخوردهای آن برای مخاطبینتان پی ببرید.
نویسنده: فرهاد ناجی