انواع محتوای ویدئویی و نکات کلیدی برای تولید آن‌ها

جهان کنونی همواره در حال تغییر است و بازاریابی ویدئویی یکی از محبوب ترین بازاریابی ها در دنیای کنونی شناخته می شود. در واقع هدف از بازاریابی محتوایی این موضوع است که بتوان محتوایی ارزشمند برای ارائه به مخاطب جهت جذب کاربران برای ارائه خدمات یا محصولات تولید کرد.

این موضوع را می توان به قیفی تشبیه کرد که مخاطبان و کاربران را از آن طریق می توان جذب کرد و تعدادی از آنها را با خدمات و محصولات مورد نظر آشنا و مجاب کرد تا از آن محصولات و خدمات استفاده کنند.

اینجا در حقیقت جایی است که بازاریابی ویدئویی مطرح می‌شود، زیرا از این طریق می‌توان فرصت‌های زیادی را ایجاد کرد که با محصولات و خدمات شما آشنا شوند. شما می‌توانید با ارائه یک ویدئو مناسب از طریق ارائه ویدئو‌های آموزشی یا سایر شیوه‌های مختلف دیگر نام تجاری خود را گسترش دهید و باعث ایجاد اعتماد بیشتر در مخاطبان خود شوید. همین امر باعث می‌شود تا مخاطبان شما در زمان تصمیم‌گیری برای خرید از محصولات شما یا دریافت خدمات ارائه‌ شده توسط شما، اشتیاق بیشتری داشته باشند.

 انواع محتوای ویدئویی

در ابتدا باید این نکته را به شما بگوییم که شما می‌توانید از طریق ایجاد محتواهای ویدئویی سرگرم‌کننده و آموزنده به بازاریابی خود رونق دهید و مخاطبان و کاربران هدف و مورد نظر خود را جذب کنید. ما در اینجا این مراحل را شبیه قیفی در نظر می‌گیریم تا مخاطبان دید بهتری نسبت به موضوع پیدا کنند. شایان ذکر است که این مراحل اولیه سر قیف در نظر گرفته می‌شوند.

1. ویدئو‌های تجاری

هدف از تولید و ساخت ویدئو‌های تجاری این است که مخاطبان و کاربران را با اهداف، ارزش‌ها، چشم‌اندازها و سایر نکات مهم برای آن شرکت یا موسسه آشنا کنند. شما به راحتی می‌توانید نام تجاری خود را از طریق ایجاد جلوه‌های بصری خاص و ویژه، صداگذاری‌ها و داستان‌سرایی‌ها به گونه‌ای مطلوب به مخاطبان خود منتقل کنید، طوری که ممکن است از سایر روش‌های موجود چنین کاری غیرممکن باشد.

2. انیمیشن یا پویانمایی

شما می‌توانید از طریق انیمیشن بُعد تازه‌ای به نام تجاری، شرکت یا موسسه خود بدهید. امروزه انیمیشن فرصت بسیار خوب و مناسبی را برای تحریک بصری و عاطفی مخاطبان و کاربران ایجاد می‌کند و همین امر باعث می‌شود تا محتوای ویدئویی تولید شده با نام تجاری شما در دل و ذهن مخاطب بنشیند و از یاد نرود.

این انیمیشن در زمانی کوتاه و با ایجاد و استفاده از خلاقیت‌های مناسب می‌تواند برای مخاطبان و کاربران سرگرم‌کننده و جذاب باشد. این دست از ویدئوها را به وفور می‌توانید در سایت‌هایی مانند آپارات یا یوتیوب مشاهده کنید.

3. ویدئو‌های آموزشی

مسلماً شما هم مثل تمامی انسان‌ها عاشق یادگیری و آموختن شیوه‌ها و کارهای جدید در زندگی خود هستید. این دقیقاً همان نقطه عطفی است که ویدئو‌های آموزشی وارد می‌شوند. این ویدئو‌ها در زمینه‌های مختلف قابل تولید و ارائه هستند و با توجه به محصولات و خدمات هدف می‌تواند موضوعات مختلفی داشته باشند. این ویدئو‌های آموزشی هم می‌تواند آموزنده باشد و در زندگی روزمره به کار رود و هم می‌تواند نام تجاری شما را در ذهن‌ها ماندگار کند.

4. ویدئوهای مستند

ویدئوهای مستند پدیده نوینی در این بخش به شمار می‌روند و دارای محبوبیتی خاص و ویژه هستند. این قبیل ویدئوها نیز مانند ویدئوهای آموزشی می‌تواند بار آموزشی هم داشته باشند و مطالب جدید و ارزشمندی را به مخاطبان و کاربران ارائه دهند. این قبیل ویدئوها داستان‌محور هستند و به عنوان ویدئوهای تجاری و آموزشی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

5. ویدئوهای توضیح‌دهنده محصولات یا خدمات

بسیاری از نام‌های تجاری ویدئو خود را از این مرحله شروع می‌کنند. این شیوه راهی است برای نمایش چگونگی انجام کار و بهینه کردن خدمات یا بهتر دیده شدن محصولات به مشتریان و مخاطبان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع ویدئوها می‌توانند در جستجوهای مورد نظر مخاطبان در موضوع مرتبط بسیار مفید باشد و نتایج عالی و خوبی را در بر بگیرید، زیرا مخاطبان اغلب از واژه‌هایی مانند چگونه و چرا استفاده می‌کنند تا برای پرسش‌های خود پاسخ مناسبی دریافت کنند.

6. ویدئوهای 360 درجه

ناگفته پیداست که استفاده از ویدئوهای 360 درجه می‌تواند بسیار جذاب و پرمخاطب باشد. به همین دلیل اکثر تولیدکنندگان محتوا از این شیوه استفاده می‌کنند تا موارد مورد نظر خود را برای نمایش بهتر و بیشتر نام تجاری مدنظر خود به صورت همه جانبه به مخاطبان خود ارائه دهند و باعث جذب بیشتر آنان شوند.

انواع محتوای ویدئویی

وسط قیف با یافتن سرنخ‌ها

در این بخش باید سرنخ‌های احتمالی را که یافته‌اید، پرورش دهید. پرورش دادن این سرنخ‌ها یعنی اینکه شما بتوانید رابطه مناسبی بین خود و مخاطبان هدفتان پیدا کنید تا بتوانید از این طریق آنها را مجذوب خود کنید. باید این نکته را در نظر داشته باشید که هیچ چیز را بیش از حد بزرگ نکنید تا یک وقت مخاطبان شما از تبلیغ و نام تجاری شما ناخرسند نشوند.

شما می‌توانید در این مرحله این نوع محتواهایی که در ادامه به شما معرفی می‌شود را استفاده کنید و مخاطبان و کاربران هدف خود را شناسایی کنید تا بتوانید تبلیغات مدنظر خود را به آنها ارائه دهید.

7. ایمیل‌های ویدئویی

این نوع ویدئو را می‌توان از طریق بازاریابی ایمیلی به ایمیل مخاطبان و کاربران مورد هدفی که از طرق مختلف ایمیل‌های آنها را جمع‌آوری کرده‌ایم، ارسال کرد. مطمئنا با استفاده از یک محتوای ویدئویی جالب توجه می‌توان آنها را غافل‌گیر کرد و حتی از آن به عنوان یک فراخوان استفاده کرد.

8. ویدئوهای مربوط به محصولات یا خدمات

مطمئن باشید که هیچ چیزی بیشتر و بهتر از نمایش طریقه عملکرد محصولات یا نحوه ارائه خدمات شما به مخاطبان‌تان به شما کمک نخواهد کرد. شما می‌توانید به وسیله این گونه ویدئوها به خوبی و به شکلی موثر محصولات و خدمات خود را معرفی کنید.

9. ویدئوهای فرهنگی

نشان دادن جنبه فرهنگی و انسانی نام تجاری، شرکت یا موسسه خود باعث افزایش سطح احساس و عاطفه در مخاطبان شما خواهد شد و بدین وسیله می‌توانید کاری کنید تا از طریق یک ویدئو فرهنگی خود را نزد مخاطبان خود شکوفا کنید. برای این کار می‌توانید یک مصاحبه کوتاه از زندگی یا روند ایجاد گروه فعلی یا جشن‌های تولد و سایر مواردی که بعد فرهنگی شرکت یا موسسه شما را نشان می‌دهد، استفاده کنید. برای این بخش هیچ فرمولی وجود ندارد، ولی فضای بسیار گسترده‌ای برای ایجاد خلاقیت و نشان دادن این بعد انسانی در شرکت یا موسسه شما وجود دارد.

10. توصیفات ویدئویی

شاید بسیاری از مخاطبان به توصیفات مصرف‌کنندگان قبلی از محصولات یا خدمات مربوط به نام تجاری شما توجه ویژه‌ای داشته باشند. پس باید این نکته را مدنظر قرار دهید، زیرا این موارد به عنوان مدارکی مهم و قابل استناد برای کسانی خواهد بود که به تازگی قصد دارند از محصولات یا خدمات شما استفاده کنند. برای این کار کافی است با چند مشتری ثابت و رضایتمند تماس بگیرید و از آنها بخواهید تا در یک ویدئو کوتاه با شما مشارکت داشته باشند تا شما بتوانید به هدف خود در این رابطه دست پیدا کنید.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از این کار سئوالاتی را در نظر بگیرید تا این مشتریان به آنها پاسخ دهند. به عنوان مثال، نگرانی اصلی شما در زمان خرید محصول یا استفاده از این خدمات چه بوده است؟ پس از استفاده از این نوع خدمات یا محصولات چه نتایجی به دست آوردید؟ در رابطه با این محصول یا خدماتی که استفاده کردید، چه چیزی را بیشتر می‌پسندید؟ یا به مشتریانی که هنوز مردد هستند که این محصول یا خدمات را استفاده کنند، چه می‌گویید؟

زمانی که چندین بازخورد مناسب و عالی را جمع‌آوری کردید، می‌توانید از این بازخوردهای عالی در بخش محصولات یا خدمات خود به کار گیرید و به نوعی تبلیغ کنید. همچنین اشتراک‌گذاری آنها در شبکه‌های اجتماعی خود نیز از دیگر راه‌کارهای استفاده از این قبیل ویدئوها است.

11. ویدئوهای مرتبط با مسائل به روز

این قبیل ویدئوها معمولاً به منظور ایجاد و بروز احساسات در مخاطبان طراحی و ساخته می‌شوند. این نوع از ویدئوها محتواهای روشن و قابل اشتراک‌گذاری را برای کاربران ایجاد می‌کنند تا به وسیله آن بتوانند مسائل به روز و مهم را به روش‌هایی خلاقانه به مخاطبان خود عرضه کنند. از این روش می‌توان برای جذب مخاطبان و ایجاد تصویر ذهنی مثبت استفاده کرد.

ویدئوهای مرتبط با مسائل به روز

انتهای قیف، جایی برای تصمیم‌گیری

در این مرحله مشتریان و مخاطبان شما در آستانه تبدیل شدن از حالت بالقوه به حالت بالفعل هستند و تا رسیدن به این بخش تنها یک قدم باقی‌مانده است و آن تصمیم‌گیری نهایی است. این کار با کمی فشار و ایجاد نکات جذاب امکان‌پذیر خواهد شد.

12. ویدئوهای عمومی و متداول

شما باید در این بخش به دنبال پاسخ به سئوالات احتمالی باقی‌مانده مخاطبان و کاربران باشید تا بتوانید ترس و استرس آنها را برای خرید یا استفاده از خدمات شما از بین ببرید و آنها را نسبت به خریدشان مطمئن کنید.

13. ویدئوهای پس از فروش یا ارائه خدمات

بسیاری از مشتریان در ذهنشان این سئوال برایشان نقش خواهد بست که آیا پس از دریافت محصول یا دریافت خدمات از سمت شرکت یا موسسه شما پشتیبانی لازم انجام خواهد گرفت یا خیر. پاسخ به این سئوال را می‌توان در قالب ویدئوهای آموزشی به مخاطبان خود ارائه دهید و این اطمینان را به آنها بدهید که پشتیبانی از محصولات و خدمات شما به خوبی انجام خواهد گرفت.

14. ویدئوهای شخصی‌سازی‌شده

امروزه شخصی‌سازی بسیار مورد پسند مخاطبان و مشتریان خواهد بود، پس شما می‌توانید از طرق مختلفی این ویژگی را به مخاطبان خود ارائه دهید تا آنها احساس نزدیکی بیشتری با شما و نام تجاری شما برقرار کنند. ویدئوهای شخصی‌سازی‌شده البته این قابلیت را دارند تا در هر جای این قیف قرار گیرند، ولی ما این بخش را برای آنها در نظر گرفتیم. اگر کمی خلاقیت به خرج دهید، می‌توانید این کار را برای مخاطبان خاص و ویژه خود انجام دهید. به عنوان مثال، استفاده از سلیقه مشتریان برای ارائه محصولات یا خدمات مدنظرشان می‌تواند یکی از این موارد باشد.

فراتر از قیف

اگر این مواردی که تا اینجا مورد بحث قرار گرفت را به خوبی انجام داده باشید، شما می‌توانید به موفقیت خوبی دست یابید، اما باید بدانید که کار شما در همین جا به پایان نخواهد رسید.

15. ویدئوهای تشکر

استفاده از ویدئوهای تشکر پس از استفاده از خدمات یا محصولات شرکت یا موسسه شما می‌تواند نگاهی عمیق به نام تجاری شما ایجاد کند و شما را در بین مخاطبان جدید خود بدرخشاند.

ویدئوهای تشکر

ایجاد جذابیت و نکات مهم در تولید یک ویدئو

تا اینجا شیوه‌های مختلف ارائه ویدئوها را شرح دادیم. حال باید به این نکته توجه کنیم که از چه طریق و چگونه این ویدئوها را جذاب کنیم و چه نکات مهم و اساسی را باید در زمان تولید آنها در نظر داشته باشیم.

1. ویدئوهای زنده یا آنلاین

استفاده از ویدئوهای زنده یا آنلاین یکی از روش‌های ساده و موثر برای ارتباط با مخاطبان است. آمارها نشان می‌دهند که 64 درصد کاربران حداقل یک بار در سال یک ویدئو زنده یا آنلاین را تماشا می‌کنند. همچنین در گزارش‌ها آمده است که 82 درصد مخاطبان ویدئوهای زنده یا آنلاین را به ویدئوهای از قبل ضبط‌شده ترجیح می‌دهند. پس از همین امروز به فکر تولید کردن این قبیل ویدئوها باشید و خود، شرکت و نام تجاری خود را همراه با محصولات و خدمات قابل ارائه به مخاطبان و کاربران معرفی کنید. این مسئله بهتر است تا هر چند وقت یک بار تکرار شود، اگر این کار صورت گیرد، می‌تواند برای کار شما بسیار ثمربخش باشد. شما می‌توانید این کار را به صورت هفتگی و در یک زمان مشخص‌شده انجام دهید تا مخاطبان همیشگی و دائمی برای این کار خود پیدا کنید.

2. ویدئوهای رهبری اندیشه

این قبیل ویدئوها برای آشنایی مخاطبان شما به منظور استفاده از خدمات و محصولات شما است و زمانی به کار می‌آید که آنها به این دید نرسیده باشند که محصول یا خدمات ارائه‌شده توسط شما مورد نیازشان خواهد بود. در واقع شما از این طریق می‌توانید این احساس نیاز را در بین مخاطبانی که احساس نیازی برای استفاده از محصولات و خدمات شما ندارند، برانگیزید. از طریق این نوع ویدوئوها شما می‌توانید ایجادکننده یک رهبری فکری در بین کاربران و مخاطبان خود باشید و به عنوان یک متخصص نام تجاری خود را معرفی کنید. این کار از طریق ایجاد وبینار یا به اشتراک‌گذاری برخی از حقایق و مزایای محصولات و خدمات شما باشد که مخاطبان را مجاب کنند که به آنها نیازمندند و تاکنون به این موضوع فکر نمی‌کردند. مصاحبه با یک همکار نیز از دیگر روش‌های این بخش می‌تواند باشد. باید سعی کنید در این قبیل موارد سئوالات موجود در ذهن مخاطبان خود را شناسایی کنید و در این قبیل ویدئوها به آنها پاسخ دهید یا جذابترین مطالب به اشتراک گذاشته شده خود را به همین شکل و به صورت ویدئویی با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید.

3. چگونگی تولید ویدئوها

مردم همیشه دوست دارند چیزهای جدیدی یاد بگیرند و اگر این کار توسط شما انجام شود، از شما به خاطر این همراهی قدردانی خواهند کرد. یکی از موارد بسیار مهم و کلیدی، استفاده از ویدئوها برای این امر، آسان بودن و یادگیری سریعتر خواهد بود.

به این نکته توجه داشته باشید که چگونه می‌توانید ویدئوهایی تولید کنید که ارزش واقعی را برای مشتریان و مخاطبان خود به ارمغان بیاورید و آنها را در حل چالش‌های روزانه کمک کنید.

4. وبینارها

وبینارها به عنوان ابزاری قدرتمند و مفید برای جذب مخاطبان و کاربران می‌باشد. در حقیقت آنها می‌توانند به ایجاد آگاهی در رابطه با نام تجاری شما کمک زیادی بکنند و روابط موجود بین شما را تقویت کرده و موجب فروش بیشتر محصولات یا خدمات شما شوند. آمارها نشان داده است که بیش از 78 درصد از خریداران محصولات یا دریافت خدمات از موسسات و شرکت‌های مختلف اذعان داشته‌اند که وبینارها تا چه حد توانسته است در تصمیم آنها برای استفاده از محصولات و خدمات شرکت مربوطه تاثیرگذار باشند.

یکی دیگر از مزایای استفاده از وبینارها این است که شما می‌توانید محیط کنترل شده‌ای را داشته باشید که در آن بتوانید متوجه شوید که مخاطبان شما چه کسانی هستند و چه سئوالاتی را در ذهن دارند. در حقیقت راه تعاملی بسیار مفید و خوبی را با آنها خواهید یافت و بازخوردهای بسیار مناسبی را از آنها دریافت خواهید کرد.

مطمئنا آماده‌سازی وبینارها کاری است زمانبر ولی با استفاده از ضبط آن می‌توانید از این قبیل ویدئوها در وبلاگ و وبسایت نیز استفاده کرد و در فضای مجازی نیز آنها را به اشتراک گذاشت.

5. ویدئوهایی با نام تجاری شما

یکی از بهترین روش‌ها برای برجسته کردن شرکت یا موسسه شما این است که اجازه دهید تا مخاطبان شما شرکت یا موسسه شما را از نزدیک ببینند و با ارزش‌ها، اهداف و زندگی روزمره شما آشنا شوند. مردم دوست دارند از اماکنی خرید کنند یا از خدماتی استفاده کنند که شرکت یا موسسه مرتبط با آن به فرهنگ و ارزش‌های آنها نزدیک باشد. پس این راه خوبی است تا شما نشان دهید فرهنگ و ارزش‌های شما نسبت مستقیمی با فرهنگ و ارزش‌های مخاطبان شما دارند تا این حس را در آنها ایجاد کنید که دیدگاه‌های شما از بعدهای مختلف می‌تواند در یک طیف باشند. مثلاً برای انجام این کار می‌توانید پشت صحنه‌ای از دفتر کار یا موسسه را نشان دهید و چگونگی مراحل فعالیت خود را به نمایش بگذارید یا با کارکنان خود مصاحبه‌ای ترتیب دهید. همچنین از جشن‌ها و مهمانی‌های مروبط به شرکت خود ویدئوی تهیه کنید و آن را بین مخاطبان و کاربران خود به اشتراک بگذارید. همچنین نگاهی به تاسیس شرکت در روزهای ابتدایی و تشکیل گروه خود بیاندازید یا برخی از سوژه‌های جالبی که در شرکت شما اتفاق افتاده است را به نمایش بگذارید.

ویدئوهایی با نام تجاری شما

6. ویدئوهای شخصی‌سازی‌شده

امروزه محتوای زیادی وجود دارد، اما بیشتر آنها بدین منظور تولید می‌شوند تا بتوانند با هزاران و شاید میلیون‌ها نفر ارتباط برقرار و یک تعامل دوسویه با مخاطبان خود ایجاد کنند. این دقیقاً همان موردی است که ویدئوهای شخصی‌سازی‌شده را ویژه‌تر و خاص‌تر می‌کند. پس حتی از شلوغی کار خود اگر فیلمی تهیه کنید، شاید برای مخاطبان شما جذاب باشد. همچنین پاسخ به سئوالات متداول مخاطبان و کاربران را می‌توانید در یک فایل ویدئویی به آنها بدهید یا از گفته‌های زیبا و مورد پسند مخاطبان خود که پس از استفاده از خدمات یا خرید محصولات شما به شما ارائه داده‌اند، صحبت کنید.

البته به این نکته توجه داشته باشید که ضبط طولانی ویدئو مناسب نخواهد بود. شما باید سعی کنید در زمان‌های کوتاه این ویدئوها را بسازید، شاید بتوان گفت زیر یک دقیقه زمان مناسبی باشد. درست است که شما شاید نتوانید برای همه مخاطبان خود چنین ویدئوهایی را تولید کنید، ولی برای چند مشتری خاص خود اگر این کار را انجام دهید، باعث افزایش ماندگاری مشتریان‌تان خواهد شد.

8. ویدئوهایی با مطالعات موردی

شاید استفاده از تصاویر زیبا و کلمات مناسب برای مخاطبان جالب باشد، ولی در حقیقت مخاطبان و کاربران به دنبال داده‌های مناسب و اثبات آنها توسط شما هستند تا برایشان ثابت شود که محصولات و خدمات شما می‌تواند برای آنها بسیار مفید باشد.

9. ویدئوهای نمایش محصولات یا خدمات

اکثر مشتریان و کاربران در نظرسنجی‌ها اعلام کرده‌اند که تماشای ویدئوهای مربوط به محصولات و خدمات در تصمیم‌گیری آنها کمک زیادی می‌کند. البته این مسئله جای تعجب ندارد، چون اکثر مردم دوست دارند چیزی را خریداری کنند یا از خدماتی استفاده کنند که قبل از خرید بتوانند اطلاعات کافی و لازم را از محصول یا خدمات مورد نظر داشته باشند.

در نظرسنجی‌ها مشخص شده است که حدود 4 برابر مشتریان ترجیح می‌دهند تا قبل از خرید ویدئو مربوط به محصول مورد نظر خود را نگاه کنند و سپس در مورد آن تصمیم‌گیری کنند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که ویدئویی تولید کنید که مشتریان و کاربران بتوانند نحوه عملکرد محصول یا خدمات شما را به نحو مطلوبی مشاهده کنند. مطمئن شوید که مزایای محصول و خدمات شما به وضوح برای کاربران در ویدئوی ساخته‌شده مشخص است و می‌تواند به اکثر سئوالات مخاطبان پاسخ مناسبی دهد.

10. ویدئوهای تبلیغاتی

همان طور که گفته شد، ویدئوهای آموزشی و جداب فوق‌العاده هستند و به ایجاد وفاداری نسبت به نام تجاری شما کمک می‌کنند. اما در برخی موارد نیاز است تا شما مشتریان یا مخاطبان خود را به سمت محصول و خدمات خود هدایت کنید. این دقیقاً زمانی است که شما نیاز به ویدئوهای تبلیغاتی دارید. البته این بدان معنی نیست که مستقیماً مانند ویدئوهای تبلیغاتی گذشته محصول یا خدمات خود را معرفی کنید، بلکه با روش‌های غیرمستقیم می‌توانید این کار را انجام دهید، طوری که مخاطب حس کند شما به عنوان یک دوست قصد دارید تا به او جهت نیاز به محصولی خاص یا ارائه خدماتی ویژه، کمک کنید.

فرهاد ناجی Farhad Naji

 

نویسنده: فرهاد ناجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.