گوگل آنالیتیکس، در واقع ابزار تجزیه و تحلیل شرکت گوگل است، که در بین عموم به گوگل آنالیز نیز مشهور است.
این ابزار برای تجزیه و تحلیل آمارها و داده های وبسایت ها استفاده می شود تا به وسیله آن بتوان نقاط قوت وبسایت مورد نظر را ارتقا و نقاط ضعف آن را برطرف کرد. نکته جالب اینجاست که این ابزار قدرتمند رایگان بوده و کار با آن نیاز به دانش خاصی ندارد و با آموزش ساده ای مثل همین مطلب، می توان آن را فرا گرفت و اهمیت کار با آن را بیشتر و بهتر درک کرد.
همان طور که در ابتدای مطلب بیان شد، گوگل آنالیتیکس ابزاری برای تجزیه و تحلیل وبسایت میباشد که شرکت گوگل آن را به رایگان در اختیار شما قرار داده است. این ابزار اطلاعات جامعی را میتواند به شما ارایه کند، از جمله میزان ترافیک ورودی، زمان ماندگاری، نرخ تبدیل، رفتار کاربران و بسیاری اطلاعات دیگر. کسب این اطلاعات میتواند نقش بسیار مهم و پررنگی را برای بهبود روند سایت شما ایفا کند. با این روش شما میتوانید سایت، وبلاگ یا هر آدرسی که در اینترنت دارید را رصد کنید و از اتفاقاتی که نسبت به بازدید صفحه اینترنتی شما رخ میدهد، مطلع شوید. اما علاوه بر این موارد که بسیار مفید و کاربردی هستند، این ابزار این قابلیت را دارد تا با سایر ابزارهای گوگل سازگاری داشته باشد، بنابراین این مسئله دست شما را برای استفاده از سایر ابزارهای گوگل بازتر میکند. از جمله این ابزارهای پرکاربرد میتوان به گوگل ادوردز (تبلیغ در گوگل) اشاره کرد.
اگر شما یک صفحه اینترنتی برای خود دارید، حال این صفحه یک وبسایت باشد یا یک وبلاگ یا هر چیزی دیگر، برای جذب بیشتر مخاطب، مطمئنا شما نیاز به یک گوگل آنالیتیکس دارید. این ابزار شما را در این امر یاری میکند و به سوالات مهم و حیاتی شما پاسخ میدهد. از جمله این سوالات میتواند موارد زیر باشد:
همان طور که قبلا گفته شد نصب گوگل آنالیتیکس کار آسانی است. اما در هنگام نصب باید دقت کنید تا تنظیمات مورد نیاز آن به درستی وارد شود. برای شروع کار ابتدا باید یک حساب در گوگل داشته باشید. بسیاری از شما یک جیمیل در گوگل دارید که میتوانند از همان حساب برای این کار استفاده کنید. دقت داشته باشید که به ازای هر حساب گوگل شما میتوانید تا 50 وبسایت یا صفحه اینترنتی مدنظرتان را پوشش دهید، به همین دلیل نیاز نیست برای آنالیز چندین صفحه خود، از چند حساب کاربری مجزا استفاده کنید.
حال برای شروع کار به صفحه اول گوگل آنالیتیکس بروید و گزینه Sign in to Analytics را انتخاب کنید. اگر قبلا حسابی در گوگل داشتهاید بعد این مرحله وارد مراحل راهاندازی خواهید شد. در مرحله بعد صفحه خوشآمدگویی ظاهر میشود که با زدن Start measuring میتوانید به مرحله بعد بروید. توجه داشته باشید که اگر نتوانستید به صورت مستقیم به این صفحه بروید، حتما از ابزارهای فـیـلـتـرشـکـن بدین منظور استفاده کنید.
در صفحه باز شده سه بخش موجود است. در اینجا کافی است نام کاربری گوگل آنالیتیکس مربوط به خود را مشخص کنید. حواستان باشد که در این قسمت نیاز نیست نام سایت یا صفحه اینترنتی خود را بیان کنید. این نام کاربری شما در گوگل آنالیتیکس است که شما میتوانید چندین وبسایت و صفحه اینترنتی را به آن متصل کنید. پس از آن میزان دسترسی را باید مشخص کنید که پیشنهاد ما گزینه Benchmarking است.
بعد از زدن کلید Next باید مشخص کنید که به دنبال تجزیه و تحلیل وبسایت خود هستید یا اپلیکیشن و یا هر دوی این موارد.
در قسمت بعد اطلاعاتی همچون نام، آدرس، کشور و حوزه فعالیت وبسایت خود را وارد کنید.
در مرحله آخر روی عبارت Create کلیک کنید. سپس صفحهای برای تایید قوانین موجود نمایش داده میشود که با زدن تیک پذیرش آن و کلیک روی Accept کار تا اینجا به پایان میرسد.
پس از ایجاد حساب کاربری، یک ID مخصوص وبسایت شما به شکل UA-000000-01 ایجاد و به شما تعلق میگیرد. این کد برای شما اهمیت دارد بنابراین باید آن را در جایی ذخیره کنید.
پس از انجام مراحل نصب، حال نیاز است تا نحوه کار با این ابزار را فرا بگیرید. اولین قدم شناخت گزینههایی است که در منو وجود دارد که در زیر به آنها میپردازیم.
خانه یا صفحه اصلی (Home): صفحه اول یا همان صفحه اصلی به شمار میرود که در آن کلیه اطلاعات اولیه مربوط به وبسایتهای شما نمایش داده میشود.
شخصیسازی (Customization): ایجاد گزارشها و تحلیلهای شخصی از این بخش امکانپذیر است.
گزارش (Reports): در این بخش میتوانید آمارها و گزارشات مربوط به وبسایت یا وبسایتهای خود را مشاهده کنید.
مدیریت (Admin): به منظور تعیین میزان دسترسی به سایر همکاران و همچنینی انجام تنظیمات مدیریتی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.
کشف (Discover): در این بخش یک سری ابزارها و مطالب برای کسب اطلاعات بیشتر قرار داده شده است.
اختصاص (Attribution): در این گزینه میتوانید مشاهده کنید که چه مقدار از تبدیلها به هر یک از کانالهای شما اختصاص داده شده است.
پس از ورود به گوگل آنالیز، صفحه اصلی برای شما باز میشود. در این صفحه اطلاعات و دادههای کلی از وبسایتهای اضافه شده به نام کاربری خود را مشاهده خواهید نمود. این آمارها میتواند مواردی همچون نرخ پرش، تعداد دورهها، میانگین زمان دورهها و نرخ تبدیل باشد. اگر صفحه را پایینتر بیاورید اطلاعات بیشتری را میتوانید مشاهده کنید. مثلا در حال حاضر چه کاربرانی آنلاین هستند و یا در چه ساعاتی بیشتر به وبسیات شما سر میزنند و بسیاری اطلاعات دیگر که به صورت نمودار و جداول مختلف قابل نمایش هستند. همچنین اگر تعداد وبسایتها و برنامههای اضافه شده شما چند مورد باشد، شما میتوانید موارد پراهمیت را ستارهدار کنید تا دسترسی به آنها آسانتر شود.
مهمترین بخش قسمت داشبورد برای گزارشدهی است. این قسمت را میتوان به شکل دلخواه تغییر داد و با ابزارهایی که در اختیار شما قرار میدهد، میتوان با توجه به مواردی که برایتان اهمیت بیشتری دارد، آن را تنظیم کرد. این کار به شما کمک میکند که بدون سردرگم شدن در کلیه گزارشات، تنها به مواردی که برایتان مهم است بپردازید و در زمان خود صرفهجویی کنید.
میتوان از طریق +Add Segment معیارهای جدیدی را اضافه کنید و از طریق +Add Widget قسمتهای جدیدی را به آن بیفزایید. همچنین در بین گزارشات موجود میتوانید به وسیله کلید Add to Dashboard آن را به داشبرد خود اضافه کنید. همچنین در قسمت سمت راست و بالای صفحه میتوانید بازه زمانی تعریف کرده و دو آمار را در بازههای زمانی مختلف با هم مقایسه کنید.
این قسمت اطلاعات دقیقی را در مورد کاربران و مخاطبان شما، نرخ تبدیل، رفتار کاربران و جستجوها به شما ارایه میدهد. هر کدام از این موارد به صورت یک منو کشویی باز میشود و در هر بخش شما را به بخش مورد نظر در گوگل آنالیتیکس هدایت میکند.
در این مطلب نکات اولیه و مهم در گوگل آنالیتیکس شرح داده شد. شایان ذکر است که هر کدام از این بخشها دارای نکات بسیار باارزشی است که به مرور و پس از استفاده از آن آشنایی لازم را کسب خواهید نمود. پیشنهاد میشود از این ابزار قدرتمند و بسیار کاربردی که شرکت گوگل به صورت رایگان آن را در اختیار شما قرار داده است، استفاده کرده و اطلاعات جامع و کاربردی را از سایت خود برداشت کنید و جهت بهینه کردن آن به کار گیرید.
نویسنده: فرهاد ناجی