به شکل واضح می توان گفت که در دنیای کنونی یک برند بدون مبحث دیجیتال مانند اتومبیلی بدون تایر محسوب می شود، زیرا در این صورت آن برند نمی تواند هیچ وقت به جلو گام بردارد و از رقابت جا می ماند. مسلما امروزه برای یک شرکت یا فعالیت، نیاز به حضور ابزارهای مختلف دیجیتالی بسیار حس می شود تا شرکت ها بتوانند از این طریق جایگاه خود را نه تنها حفظ کنند، بلکه آن را نیز ارتقا دهند.
برندینگ در حقیقت روشی است که از طریق آن میتوان اطلاعات جامع و مفیدی را به مشتریان احتمالی خود انتقال داد و در آن ذکر کرد که شما چه کسی هستید، چه اهدافی را دنبال میکنید و فعالیت و خدمات شما چه چیزی است. به یاد داشته باشید که بعد از شروع یک فعالیت در اولین گام باید به دنبال هویت بخشی به برند خود باشید تا بتوانید هر چه سریعتر جایگاه خود را در میان رقبا ارتقا بخشید.
برندینگ در حقیقت شفافسازی فعالیت و کار شما است که به وسیله آن هویت خاص و ویژه خود را به مشتریان نشان میدهید و سعی میکنید از این طریق با مشتریان و مردم ارتباط بصری مناسبی پیدا کنید. شما باید کاری کنید تا برند، برندینگ و هویت بصری برند شما در ارتباط با یکدیگر بوده و ارزش و هدف شما را نشان دهد.
این عبارت در واقع شیوه طراحی و ساخت برند را از طرق مختلفی مانند وبسایتها، شبکههای اجتماعی، ویدئوها و غیره توصیف میکند. امروزه از این شیوهها برای تبدیل مشتریان غیرثابت به مشتریان دائمی استفاده میشود، زیرا دیجیتال برندینگ این قابلیت را به ما میدهد تا خود و فعالیتمان در همه نقاط شناخته شود.
دیجیتال برندینگ تمرکز خود را روی شناخت بهتر و بیشتر برند و افزایش وفاداری مشتریان معطوف میکند و دیجیتال مارکتینگ در رابطه با افزایش مشتریان جدید و بهبود در فروش محصولات و ارایه خدمات به مشتریان عمل میکند. توجه داشته باشید که در دنیای دیجیتال بر خلاف تبلیغاتهای سنتی، این تبلیغات قصد صحبت مستقیم با شما را ندارد، بلکه سعی میکند از روشهای مختلف با شما ارتباط برقرار کرده و تصویری الهامبخش در ذهن شما ایجاد کند. مسلما این روش ماندگاری بیشتری داشته و باعث افزایش مشتریان وفادار و دائمی برای شما خواهد شد.
لوگو در حقیقت تصویری بصری است که مشتریان شما باید به محض دیدن آن هویت فعالیت و خدمات شما را به یاد بیاورند. این مسئله شاید در طولانی مدت آنقدر نفوذ پیدا کند که با فکر کردن در مورد نام برند مورد نظر، تصویری منحصربهفرد در ذهنتان نقش ببندد. به عنوان مثال، میتوان از این مسئله به برندهای مطرحی همچون اپل اشاره کرد که به محض اینکه نام این برند را میشنوید یا بر زبان میآورید، یاد تصویر سیب گاززده آن میافتید، بدون آنکه اصلا لحظهای به آن فکر کردهباشید.
لوگوها و آرمها در واقع شخصیت فعالیت شما را نشان میدهد و در حالی که ساده و زیبا است، باید آنقدر قوی باشد تا بتواند در ذهنها باقی بماند. توجه داشته باشید که پیچیدگی زیاد و سختی در درک آن برند میتواند شما را از این هدف دور کند.
توجه به رنگ انتخابی نیز در لوگو یکی از مهمترین شاخصها برای ارتقا جایگاه فعالیت شما در ذهن مشتریان خواهد بود، به همین دلیل از این گزینه به همین راحتی عبور نکنید و تا جایی که میتوانید آن را با فکری درست و مناسب انتخاب کنید.
توجه داشته باشید که لوگوی شما باید در همه قسمتها مانند سربرگ، کارت ویزیت، وبسایت، ایمیل، اپلیکیشن، پوستر و هرجایی که فکرش را بکنید قرار گیرد، پس طراحی و گرافیک مناسب برای آن میتواند بسیار پراهمیت باشد، زیرا پس از طراحی و ارایه آن به مشتریان، دیگر نباید تغییرات زیادی روی آن ایجاد کنید، زیرا تمام زحمات و انرژی شما برای ایجاد جایگاه برندتان در ذهن مخاطبان و مشتریان از بین خواهد رفت.
پیام یک برند در حقیقت چیزی است که باید در نگاه اول به آن برند، هدف شما را به مخاطب نشان دهد. مثلا اگر هدف شما ارایه بهترین صبحانه در شهرتان است، برند شما باید نشانههای مدنظر شما را در حین سادگی به وضوح به مشتریان نشان دهد و بتواند آنها را نسبت به کار و فعالیت شما جذب کند. در واقع یک برند باید بتواند فعالیت، اعتقاد و موضوعی که شما به آن اهمیت میدهید را نشان دهد. این مسئله را حتی باید در پیام هایتان نیز رعایت کنید. لحن پیامهای شما در وبسایت و شبکههای اجتماعی و حتی در زمان ارتباط با مشتریان باید یک دست بوده و به یک شیوه استفاده شود تا همین لحن نیز بتواند برندی برای ارتباط شما با مشتریان محسوب شود. این موارد اگرچه بسیار سخت و زمانبر است، ولی مطمئنا پس از مدتی بازخورد شگفتانگیز آن را به خوبی دیده و آن را لمس خواهید کرد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با برند، اهمیت برند، شرایط مورد نیاز و نحوه ایجاد آن با در نظر گرفتن شاخصهای مهم به اینجا مراجعه کنید.
فروشگاه دیجیتالی شما همان وبسایت شما خواهد بود. شما از طریق وبسایت خود میتوانید با مشتریان به سرعت ارتباط برقرار کرده و مشتریان تنها با جستجوی نام برند شما در اینترنت میتوانند به راحتی با تمام محصولات و خدمات شما آشنا شده و از طرق مختلف ارتباطی با شما ارتباط برقرار کنند.
برای افزایش دید بصری لوگو و برند خود میتوانید در بخشهای مختلف وبسایت از لوگوی خود استفاده کرده تا مشتریان دید بیشتری نسبت به برند و لوگوی شما پیدا کنند و در ذهنشان برند شما بیشتر ماندگار شود.
پس از طراحی وبسایت باید شاخصهای مهم سئو را نیز رعایت کرده و آنها را اعمال کنید، زیرا سئو این اطمینان را به شما میدهد که برند شما و محصولات و خدمات ارایهشده، به راحتی و به سرعت در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت. پس اهمیت وجود سئو و تمرکز روی این بخش میتواند کمک شایانی در ارتباط با جذب مشتری برای شما داشته باشد.
دیجیتال برندینگ در حقیقت توسعه و گسترش پایگاهی برای مشتریان، مخصوصا مشتریان وفادار است که علاوه بر اینکه از محصولات و خدمات شما استفاده میکنند، به آن محصول یا خدمت باور داشته و به آن اعتقاد پیدا میکنند. پس باید سعی شود تا به وسیله روشهای مختلف موجود، همه اطلاعات و زمینههای بصری جدید و حقیقی خود را با دسترسی سریع و آسان برای مشتریان فراهم کنید.
نویسنده: فرهاد ناجی