قبل از هر چیز در ابتدا باید بدانید که یوتیوب چیست. شاید برایتان این سوال عجیب باشد و پیش خود فکر کنید این چه سوالی است، چون فکر می کنید پاسخ آن را کاملا می دانید. اما یادتان باشد که برای شروع هر کاری در ابتدا باید نسبت به موضوع و کاری که می خواهید انجام دهید، اطلاعات کسب کرده تا جایی که بتوان گفت نسبت به آن موضوع اشراف کامل داشته باشید. پس در اینجا ما مروری به یوتیوب می اندازیم تا با آن بیشتر آشنا شوید.
یوتیوب (به انگلیسی: YouTube) وبسایتی است که از سال 2005 میلادی قابلیتی را ایجاد کرد که مردم بتوانند به راحتی فایلهای ویدئویی خود را در آن با دیگران به اشتراک بگذارند. امروزه سایت یوتیوب پس از گوگل به عنوان بزرگترین سایت پرمخاطب شناخته میشود و چون این سایت در حال حاضر متعلق به شرکت گوگل است، جستجوهای عبارات مدنظر ما در بسیاری از صفحات به یوتیوب ختم میشود.
شرکت یوتیوب در کالیفرنیا مستقر است و این امکان را برای کاربران فراهم کردهاست که کلیه فایلهای ویدیویی خود را بتوانند با پسوندهای مختلف و گرایشهای گوناگون ارایه کنند. جالب است بدانید که این وبسایت از فایلهای ویدیویی سهبعدی نیز پشتیبانی کرده و با فایلهای ویدیو فلش نیز سازگاری دارد. لازم به ذکر است که ویدئوهای این وبسایت را میتوان در پلیاستیشن3 و 4 و همچنین ایکس باکس نیز مشاهده کرد. علاوه بر این، نسخه موبایلی این وبسایت نیز در همه گوشیها موجود و به راحتی قابل استفاده است.
آمارها نشان دادهاست که روزانه بیش از 100 میلیون ویدیو از این وبسایت توسط مخاطبان در سراسر دنیا دیده شده و بیش از 70.000 ویدیو به صورت روزانه توسط مخاطبان در این فضا بارگزاری میشود. این آمارها روز به روز افزایش یافته و باعث کسب درآمد بیشتر شرکت گوگل و کاربران فعال آن میشود.
امروزه ویدیو یکی از بهترین ابزارهای ارتباطی در دنیا محسوب میشود و روزانه تعداد زیادی از این ویدیوها به اشتراک گذاشته شده و دست به دست میچرخند. به جرات میتوان گفت که یوتیوب به عنوان بزرگترین شبکه اشتراکگذاری ویدیو در جهان در این زمینه منحصربهفرد عمل کرده و محدودیت خاصی برای اشتراک ویدیوهای شما قرار ندادهاست. به همین دلیل، تنوع فایلهای ویدیویی در یوتیوب بسیار بالا است، به طوری که هر موضوعی که فکرش را بکنید یا حتی به آن فکر هم نکنید، به راحتی در یوتیوب قابل جستجو بوده و نتایج خیرهکنندهای را به شما ارایه میدهد.
امروزه روشهای مختلفی برای کسب درآمد از سایتها و اپلیکیشنهای مختلف اینترنتی وجود دارد. این تنوع آنقدر زیاد شدهاست که هر کسی با هر توانایی و حرفهای که دارد و با اضافه کردن کمی خلاقیت و پشتکار میتواند در یکی از این زمینهها وارد شده و پس از مدتی شروع به کسب درآمد کند. علاوه بر کسب درآمد برای اشخاص در این زمینهها، ایجاد درآمد ارزی برای کشورها نیز مزید بر علت شده تا اکثر دولتها در کشورهای مختلف جهان نیز از این عامل برای کسب درآمد شهروندان خود حمایت کنند. ما در این مطلب به آموزش کسب درآمد از یوتیوب خواهیم پرداخت.
همانطور که اشاره شد، یوتیوب متعلق به شرکت گوگل است، به همین دلیل تبلیغات در یوتیوب به دو بستر گوگل ادز و گوگل ادسنس استوار است. به طور خلاصه میتوان گفت که از طریق بستر گوگل ادز تبلیغدهندگان تبلیغ خود را در اختیار گوگل قرار میدهند و هزینه آن را پرداخت میکنند، از طرفی دیگر از طریق گوگل ادسنس نمایشدهندگان تبلیغات سهم خود را از نمایش تبلیغات به عنوان کسب درآمد دریافت میکنند.
جالب است بدانید که شرکت گوگل 68 درصد از هزینه دریافتی از تبلیغاتدهندگان را به تبلیغاتکنندگان میدهد. این رقم به طور میانگین و با توجه به موارد مختلفی میتواند بین 10 تا 30 سنت به ازای هر بازدید برای شما کسب درآمد کند. این بدین معنا است که شما با توجه به تلاش و پشتکار خود میتوانید به ازای بازدید هر 1000 نفر از تبلیغات ارایه شده، کمکم به درآمد برسید. البته ناگفته نماند که بسیاری از یوتیوبرها به درآمد نمیرسند یا درآمد بسیار کمی را کسب میکنند. تنها قشر اندکی از یوتیوبرها هستند که میتوانند با تلاش، پشتکار و ایجاد خلاقیت در این امر موفق عمل کرده و به درآمد بسیار بالایی دست یابند. توجه داشته باشید که در صورت کسب مشترکین زیاد میتوانید حتی اسپانسر گرفته و با کسب درآمدی مجزا، برای اسپانسرها تبلیغات کنید. پس از طریق یوتیوب هم میتوان به صورت مستقیم کسب درآمد کرد و هم به صورت غیرمستقیم.
همان طور که در ابتدا گفتیم، ابزارهای مختلفی برای کسب درآمد اینترنتی در دنیا وجود دارد که یکی از مهمترین و محبوبترین این ابزارها و سایتها، یوتیوب است. شاید شما هم مانند بسیاری از افراد دیگر که در ایران زندگی میکنید، فکر کنید که به دلیل مشکلات موجود در کشورمان نمیتوانید از این قابلیت یوتیوب استفاده کنید، ولی باید بدانید که این طور نیست!
همانطور که مطلع هستید، کسب درآمد در یوتیوب بر اساس دلار محاسبه میشود و چون در کشورمان ارزش دلار هر روز افزایش پیدا میکند، شما حتی با داشتن درآمدی ثابت در یوتیوب از نظر ریالی درآمد بسیار خوبی خواهید داشت.
اولین چیزی که در ابتدا به ذهن شما و هر کس دیگری برای کسب درآمد از یوتیوب خطور میکند، این است که در این شبکه اشتراک ویدیویی، باید با راهاندازی یک کانال و به اشتراکگذاری ویدیوهای داخل آن و دیده شدن و افزایش بازدید روزافزون کسب درآمد کنید. البته این مسئله درست است، ولی این مورد تنها یکی از روشهای کسب درآمد در یوتیوب محسوب میشود. ما در این ابرمحتوا میخواهیم به اکثر موارد مهم و کاربردی بپردازیم و شما را از فوتوفنهای کسب درآمد از یوتیوب در ایران آشنا کنیم.
همانطور که قبلا هم اشاره شد، خیلی از افراد برایشان سوال است که آیا با توجه به مشکلات موجود کسب درآمد از طریق یوتیوب برای ایرانیها مقدور است یا خیر. باید بگوییم که بله مقدور است و بعضی از ایرانیها توانستهاند به این مهم دست یابند.
همانطور که مطلع هستید، یوتیوب ایران را تحریم و ایران نیز آن را فیلتر کردهاست، به همین دلیل اگر بخواهیم از طریق یوتیوب کسب درآمد کنیم، مسیر سختی را باید پشت سر بگذاریم. برای داشتن درآمد از یوتیوب باید در ابتدا یک حساب Google AdSense داشته باشید و چون در داخل ایران زندگی میکنید، این مسئله در ابتدای امر امکانپذیر نیست، زیرا برای این کار نیاز به داشتن آدرس فردی در خارج از ایران است. اما این مسئله راهحل خود را دارد. برای این کار میتوانید از فردی مطمئن در خارج از کشور بخواهید تا یک حساب گوگل ادسنس برای شما باز کند تا شما بتوانید از طریق آن کسب درآمد کنید. در ادامه چگونگی استفاده از آن را برای شما عزیزان توضیح میدهیم.
حال این سوال پیش میآید که درآمد کسب شده از یوتیوب را چگونه وصول کنیم. با توجه به وجود تحریمهای کشورمان، این مسئله کار را کمی سخت میکند، ولی اگر شما فردی مطمئن را در خارج از کشور داشته باشید، این مسئله کار را برای شما بسیار ساده خواهد کرد.
بهترین راه برای دور زدن این تحریمها این است که در ابتدا فردی مطمئن را که در خارج از کشور زندگی میکند، در ابتدا کانالی را در یوتیوب به نام خودش ثبت کند و سپس شما را به عنوان مدیر کانال انتخاب نماید. با این کار ریشوقیچی دست شما خواهد افتاد و به راحتی میتوانید تمامی بخشها را خود به تنهایی مدیریت کنید. تنها مسئله اینجا است که در زمان تسویه حساب باید با همان فرد مطمئن که حساب را باز کرده در تماس باشید تا بتوانید انتقال وجه را انجام دهید.
البته از طریق تهیه یک سرور مجازی در خارج از کشور نیز میتوانید در پیپال عضو شده و کلیه تبادلات مالی خود را از این طریق انجام دهید. البته باید توجه داشته باشید که این مسئله دارای ریسک بالایی است و اگر شرکت متوجه عدم همخوانی اطلاعات وارده بشود و آن را مغایر تشخیص دهد، کل حساب شما بلوکه شده و تمام زحمات شما به هدر خواهد رفت. به همین دلیل توصیه میکنیم از روش اول استفاده کنید، چون روشی کاملا قانونی است و در صورت اطمینان از فرد واسط این مسئله بدون ریسک برای شما خواهد بود.
باید بدانید که هر سیستمی برای ایجاد کسب درآمد در سایت یا سامانه خود دارای قوانین مشخص و مدونی است. یوتیوب از این قاعده مستثنی نیست و برای مسب درآمد شما یکسری قوانین مشخصی را در نظر گرفتهاست. در ابتدا باید این نکته را در نظر داشته باشید که تعداد مشترکهای شما در کانال ایجاد شده یوتیوب باید بیش از 1000 نفر باشند و تعداد بازدیدهای فایلهای ویدیویی شما نیز در یوتیوب در طول یک سال باید حداقل 4000 ساعت بوده باشد. همچنین برای تسویه حساب با یوتیوب باید سطح درآمد شما به حداقل 100 دلار برسد. علاوه بر این موارد، شما باید سیاستها و خطمشی محتوایی و تبلیغاتی شرکت یوتیوب را نیز رعایت کنید تا دچار مشکل نشوید.
همانطور که میدانید تبلیغات عمدهترین راه کسب درآمد در یوتیوب است. این مسئله به تعداد مخاطبان شما و بازدیدهای محتواهای ویدیویی شما بستگی دارد. مهمترین نحوه کسب درآمد از یوتیوب بحث افزایش مخاطبان و تولید محتواهای باکیفیت در یوتیوب بوده که باید یکسری مراحل را پشت سر بگذارد تا بتوانید به درآمد دست یابید. البته این تنها روش کسب درآمد از یوتیوب نیست.
یکی از روشهای کسب درآمد از یوتیوب به کارگیری گوگل ادسنس است. در حقیقت اصلیترین راههای کسب درآمد از یوتیوب نمایش تبلیغات ارایه شده و کلیک بر روی آن تبلیغات است. برای این کار باید گوگل ادسنس خود را فعال کرده و به یوتیوب خود ارتباط دهید تا پس از کلیک بر روی تبلیغاتهایی که در ابتدای فیلمهای ویدیوی کانال شما در یوتیوب نمایش داده میشود، مبلغی به حساب شما واریز شود.
روش دیگری نیز که میتوانید از آن برای کسب درآمد خود استفاده کنید، روش فروش واسطهای است. این روش طرفداران زیادی دارد، چون شما میتوانید محصول یا خدمات یک برند را تبلیغ کرده و در بخش توضیحات لینک مربوط به خرید آن محصول یا خدمات را قرار داده تا اگر مخاطبی از طریق لینک شما اقدام به خرید محصول یا دریافت خدمات از آن شرکت یا وبسایت را انجام داد، هزینهای به عنوان کارمزد برای شما واریز شود. شما از این طریق میتوانید با شرکتهای مختلف همکاری در فروش کالا ارتباط برقرار کرده و بخشی از این تبلیغات را بر عهده بگیرید. به عنوان مثال، به تازگی بخش همکاری در فروش محصولات دیجی کالا راهاندازی شده که شما میتوانید از طرق مختلفی همچون یوتیوب به آموزش یا ارایه توضیحات برای هر محصول بپردازید و در صورتی که از طریق لینک ارایه شده شما آن محصول به فروش رسید، مبلغی به عنوان کارمزد به شما تعلق بگیرد. این مسیر امروزه در دنیا بسیار رایج بوده و به تازگی در ایران نیز در حال گسترش است.
اگر شخصا محصول یا خدماتی دارید که میخواهید به مشتریان ارایه دهید، میتوانید با ساختن یک ویدیو مناسب از محصول یا خدمات خود که بار آموزشی داشته باشد و از مزایای محصول یا خدمات خود به مخاطبان گفته شود، میتواند بازخورد مناسبی برای شما به همراه داشته باشد. با توجه به تحقیقات انجام گرفته، مشخص شدهاست که بیش از 70 درصد از مصرفکنندگان بعد از دیدن ویدیوی آموزشی یک محصول، به خرید و استفاده از آن ترغیب میشوند.
نکته مهم در این روش و روش قبلی این است که دیگر شما نیاز به داشتن حساب ارزی نخواهید داشت، زیرا از طریق معرفی محصول یا خدمات به شکل غیرمستقیم از یوتیوب کسب درآمد خواهید کرد. این روش برای کسانی که مشکل داشتن حساب ارزی در خارج از کشور را دارند، میتواند بسیار مناسب باشد.
شما میتوانید پس از جذب مخاطبان پرشمار از شرکت داخلی یا خارجی سفارش گرفته و در میانه ویدیوهای خود آن شرکت یا برند را تبلیغ کنید. مسلما هر چه مخاطبان شما بیشتر باشد و موضوعات کار شده با موضوع سفارش تبلیغاتی که گرفتهاید نزدیکتر باشد، میتوانید درآمد بهتری کسب کنید. امروزه گجتهای الکترونیکی مثالی از این دست تبلیغات محسوب میشوند که شما میتوانید با دریافت هزینهای از شرکتها و برندهای معروف، به بررسی محصولات جدید آنها به صورت فایلهای ویدویی بپردازید و کسب درآمد کنید. نکته مهم در اینجا این است که شما برای جذب اسپانسر نیازی نیست که به دنبال شرکت یا برندی بروید، کافی است کانال شما به اندازه کافی جذاب بوده و دارای مخاطب ثابت باشد، اگر این مسئله اتفاق بیفتد، خود شرکتها و اسپانسرها به سمت شما آمده و با شما تماس خواهند گرفت.
یکی دیگر از روشهای کسب درآمد در یوتیوب، گرفتن حق عضویت از مخاطبان کانال شما در یوتیوب است. برای دستیابی به این مهم باید آنقدر کار خوب و مناسبی را ارایه دهید تا مخاطبان شما حاضر باشند در قبل دیدن ویدیوهای شما مبلغی را به صورت ماهیانه به شما پرداخت کنند. شاید پیش خود بگویید که کسب درآمد از یوتیوب چقدر است؟ به یاد داشته باشید که اگر این رقم حتی اگر یک دلار در ماه باشد، با افزایش مخاطبان میتوان بسیار ارقام بالایی را به عنوان درآمد کسب کرد. این روش برای کسانی مناسب است که آموزشهای خاصی را ارایه میکنند که برای مخاطبان از ارزش بالایی برخوردار است.
اگر وبسایتی دارید که در آن محصولات و خدمات خود را ارایه میکنید، شاید به جرات بتوان گفت که یوتیوب میتواند گزینه بسیار خوبی برای افزایش ترافیک و بازدید از سایت شما باشد. از دید ما شما میتوانید از طریق ویدیوهای آموزش از محصولات و خدمت خود، مخاطبان زیادی را جذب وبسایت خود کنید. این کار علاوه بر افزایش مخاطبان سایت، به افزایش رنکینگ وبسایت شما در موتورهای جستجوگر و بهبود سئو سایت شما کمک شایانی خواهد کرد.
این سرویس در یوتیوب سرویسی است که کاربران با انتخاب آن دیگر تبلیغاتهای داخل یوتیوب را مشاهده نخواهند کرد. در این روش چون کاربران برای این مسئله مبلغی را پرداخت میکنند، یوتیوب حاضر است بخشی از درآمد خود از این روش به تولیدکنندگان محتوا پرداخت کند. پس جای نگرانی نیست، زیرا شما هر چقدر که تلاش کنید تا مخاطبان کانال خود را از دسته کاربران ویژهای که این سرویس را فعال کردهاند، گرداوری کنید، درآمد شما افزایش خواهد یافت.
اگر شما جزو فعالان این عرصه هستید و مخاطبان بیشماری دارید، مطمئن باشید خیلی از کاربران توضیحات مربوط به ویدئو شما را نیز رصد خواهند کرد. به همین دلیل، استفاده از لینک تبلیغاتی در بخش توضیحات نیز میتواند یکی دیگر از راهکارهای کسب درآمد از یوتیوب برای شما باشد. این مسئله میتواند متنوع باشد و این لینک مربوط به محصول یا خدمات خود یا دیگر شرکتهایی باشد که شما از آنها به عنوان اسپاسنر مبلغی را دریافت میکنید. پس همانطور که میبینید، روشهای مختلف دیگری که به روشهای غیرمستقیم مشهور هستند، میتوان از یوتیوب کسب درآمد کرد.
یکی دیگر از روشهای کسب درآمد در یوتیوب، استفاده از تبلیغات در بخش لایو یوتیوب است. هنگامی که شما با مخاطبان بیشمار خود لایو میگذارید، میتوانید تبلیغاتهایی را در بالای فهرست پیامهای خود به نمایش بگذارید تا مخاطبان شما آن را ببینند. این تبلیغات از 1 دلاز تا 500 دلار میتواند برای شما درآمد کسب کند. این روش زمانی سودمند خواهد بود که شما دارای هزاران مخاطب باشید تا بتوانید مبلغ مناسبی را از این روش کسب کنید.
خلاصه اینکه، تمامی این روشها وقتی محقق خواهد شد که شما ویدیویی با کیفیت بالا تولید و به مخاطبان ارایه کنید. در این ویدیوها باید بسیاری از عوامل مختلف را به درستی لحاظ کرد تا جذب مخاطبان بیشتر و بهتر صورت بگیرد. در ادامه به نکات مهم و بااهمیت را در رابطه با چگونگی ساخت ویدیوها در یوتیوب و تعیین موارد کاربردی و جذاب برای جذب بیشتر و بهتر مخاطبان میپردازیم.
همانطور که مستحضر هستید، قانون کپی رایت به غیر از ایران در اکثر کشورهای دنیا وجود دارد و به شکل سفت و سختی آن را اجرا میکنند. یوتیوب نیز در این عرصه وارد شده و به صورت کاملا هوشمند و با تقویت سیستم تشخیصی کپی بودن فیلمها و ویدیوهای ارسالی را بررسی میکند. میتوان گفت که هماکنون یوتیوب یکی از بهترین و قویترین سیستمهای موجود برای تشخیص کپی بودن فایلهای ویدویی را در اختیار دارد.
پس توجه داشته باشید که اگر شما بدون کسب اجازه از قسمتی از ویدیو یا موسیقی موجود استفاده کنید، یوتیوب میتواند آن را شناسایی کرده و به صاحب اثر اطلاع رسانی کند. در این مواقع، صاحب اثر میتواند درخواستی به یوتیوب ارسال کند تا درآمد حاصل از آن فیلم که توسط شما بارگذاری شدهاست، به حساب آن شخص واریز شده و شما دیگر به آن درآمد دسترسی نداشته باشید.
همچنین یوتیوب این قابلیت را در ویرایشگر آنلاین فایلهای ویدیویی خود گنجانده است که در صورتی که بخشی از فیلم شما شامل این قانون شد، بتوانید به راحتی آن بخش از ویدیو خود را از ویدیو اصلی حذف کنید. همچنین برای راحتی کار و راحت گردن خیال شما میتوانید برای انتخاب و استفاده از موسیقیهای بدون حق استفاده از کپی رایت، از بخش YouTube Library آهنگهای قابل استفاده را به راحتی دانلود و از آنها استفاده کنید و نگران اخطار یا بلوکه شدن حسابتان در یوتیوب نباشید.
با توجه به توضیحات گفته شده، یکی از مهمترین عناصر کسب درآمد شما در یوتیوب، ایجاد محتوای جذاب برای مخاطبان است. این مسئله میتواند تا جایی پیش برود که شما حتی به ازای عضویت در کانال خود در یوتیوب از مشترکین حق عضویت دریافت کنید. باید بدانید که این مسئله در برخی از سرویسدهندگان انتشار فایلهای ویدئویی امکانپذیر است، به همین دلیل شما بهتر است تمرکز خود را جهت ساخت و تهیه بهترین محتواهای مورد نیاز برای کانال خود در یوتیوب بگذارید.
البته قبول داریم که داشتن تجهیزات حرفهای میتواند کمک زیادی به شما بکند، ولی این نکته را به یاد داشته باشید که مهمتر از بالا بودن کیفیت تصویری، ماهیت و محتوای ارایه شده برای مشترکین اهمیت دارد. به همین دلیل شما برای شروع کار میتوانید از یک گوشی هوشمند در کنار یک برنامهریزی و طرح مناسب برای تولید محتوای خود استفاده کنید. فقط حواستان باشد که در زمان تولید فایل ویدیویی خود، مراقب باشید که تصویرتان دچار لرزش نشده و صدا از کیفیت مناسب و بالایی برخوردار بوده تا فیلم شما بتواند اثرگذاری بهتری برای مشترکین داشته باشد.
ویدیو نیز مانند هر محتوای دیگر باید به صورت مداوم و منظم تولید و به اشتراک گذاشته شود. بهتر است قبل از شروع کار یک برنامهریزی مدون برای این کار داشته باشید و زمان و موضوع کار خود را پیشبینی کرده و بر اساس زمانبندی ارایه شده، عمل کنید. برای این منظور، بهتر است از تمام مواردی همچون انتخاب موضوعات، زمانهای انتشار، مدت ویدیوها، استمرار ویدیوها و موارد دیگر اطمینان حاصل کنید. تجربه نشان دادهاست که معمولا موضوعات کلی در دستهبندیهای سرگرمی و آموزشی همیشه بیشترین بازدیدها را در یوتیوب خواهد داشت. همچنین موارد دیگری نیز مانند آشپزی، ورزش و بدنسازی، ساخت کاردستی، روانشناسی یا آشنایی با سبک زندگی و مواردی از این دست برای مخاطبان جذاب بوده و بیشتر دیده خواهند شد. با این حال، ممکن است بسیاری از موضوعات دیگر با خلق خلاقیت و تولید باکیفیت در موضوعاتی که تاکنون پربازدید نبودند و دوری از موضوعات تکراری و مشابه باعث شود که کارهای شما بیشتر و بهتر در دید عموم مخاطبان قرار گیرد.
اگر قصد تولید ویدیو در یوتیوب را دارید، انتخاب گروه مخاطبان خود امر مهمی تلقی میشود. درست است که برای کسب موفقیت باید سعی کنید ویدیوهایی تولید کنید که اکثر مردم دنیا بتوانند از آن استفاده کنند، ولی شاید اگر در ابتدا این مسئله را هدف خود قرار دهید، بعد از مدت کوتاهی دلسرد شوید. این کار شدنی است، ولی به تجربه بالایی نیاز دارد، به همین دلیل پیشنهاد میشود که در برنامهریزی خود مرحله به مرحله جلو بروید تا پس از مدتی با کسب تجربه لازم بتوانید اهداف بزرگتر و بلندمدتتری را نشانه بگیرید و به مرور پیشرفت خود را ببینید. برای این کار شما میتوانید در ابتدا گروه مخاطبان خود را کوچک ولی خاص در نظر بگیرید. همین که بتوانید این دسته از مخاطبان کوچک را برای خود دایمی کنید، اولین گام را برای موفقیت برداشتهاید.
به یاد داشته باشید که این مخاطبان هستند که شما را بالا خواهند برد، پس داشتن رفتاری دوستانه و صمیمی با آنها و پاسخ به سوالات و انتقادات آنها میتواند بسیار مثمرثمر باشد. امروزه مسئله ارتباط در کسبوکارها بسیار پراهمیت شده است، زیرا این مخاطبان و مشتریان هستند که آن کسبوکار را ارتقا میدهند. پس سعی کنید ارتباط با مخاطبان را در اولویت خود قرار داده و برای آنها ارزش قایل شوید.
همانطور که گفته شد، یکی از دستهبندیهای بسیار جذاب در یوتیوب موضوعات آموزشی است. بسیاری از افراد به دنبال این موضوعات میگردند تا بتوانند آموزش لازم را در مسائل مختلفی پیدا کرده و از طریق آن بتوانند مشکل خود را حل یا به سوال خود پاسخ دهند. برای افزایش کیفیت فیلمهای آموزشی پیشنهاد میکنیم که حتما در حوزه تخصصی خود این کار را ارایه دهید، چون مسلما کیفیت کار شما بالاتر رفته و مخاطبان بیشتری را میتوانید از این طریق جذب کنید. در واقع آموزش یکی از مهمترین نیازهای مردم در سراسر جهان است، به همین دلیل توجه به نیازهای مردم و قرار دادن آموزشهای مرتبط با آن موضوعات میتواند رتبه و بازدید شما را در یوتیوب افزایش چشمگیری دهد.
انتخاب موضوع مناسب برای تولید و ساخت یک فیلم ویدیویی برای یوتیوب و زمانبندی انتشار آن و انتخاب مخاطبان هدف یک طرف، موضوع مهم دیگر ایجاد خلاقیت در نگارش عنوان ویدیو شما خواهد بود. شاید یک ویدیو معمولی و عادی با یک عنوان جذاب و مناسب بتواند مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کند. پس اگر شما تمام انرژی خود را برای افزایش کیفیت فیلمهای تولیدی خود میکنید، بهتر است زمان زیادی را برای تفکر بر روی عنوان فایل خود نیز داشته باشید، چون بازخورد آن میتواند بسیار تعیینکننده باشد.
همچنین باید با دقت و وسواس زیاد به دنبال کلمات کلیدی مناسب و مرتبط که بیشترین بازدید را با موضوع کار شده توسط شما دارند گشته و از آنها در برچسبهای فایل ویدیو خود استفاده کنید. رعایت این موارد بسیار پراهمیت بوده و کار شما را بسیار جذابتر و پربازدیدتر خواهد کرد.
پس از عنوان یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه ویژهای کرد و اهمیت داد، عکس ابتدایی است که قبل از باز کردن ویدیو به مخاطبان نمایش داده میشود. این عکس را عکس سفارشی یا Custom Thumbnail میگویند. به یاد داشته باشید که در حالت عادی شما بعد از آپلود ویدیو، به طور خودکار یوتیوب یکی از شاتهای فیلم شما را به عنوان عکس اصلی برای نمایش به مخاطبان انتخاب میکند، ولی اگر میخواهید کار شما برای مخاطبان جذابتر باشد، میتوانید دست به کار شده و یک عکس اختصاصی برای ویدیو خود ایجاد کرده و برای نمایش اولیه به مخاطبان خود ارایه کنید. این عکس همچون عنوان باید جذاب بوده و بتواند مخاطبان بیشتری را به سمت خود جذب کند. پس صرف زمان برای این بخش نیز بسیار حایز اهمیت است و مطمن باشید هر چقدر زمان بیشتری را برای این بخش بگذارید، بازخورد بهتری را از مخاطبان خود خودریافت خواهید کرد.
خیلی از افراد خیال میکنند که حتما باید خودشان یک ویدیو کاملا اختصاصی با آهنگ مختص به خود در یوتیوب ایجاد کرده و در آن خودشان با مخاطبان صحبت کنند. میتوان گفت نه، صرفا این طور نیست. شما حتی میتوانید از ویدیوهای دیگران کسب درآمد کنید، البته با رعایت برخی از قوانین کپی رایت. در واقع شما نمیتوانید ویدیو شخص یا گروهی دیگر را عینا در کانال خود به اشتراک بگذارید و آماده کسب درآمد باشید، چون این کار بر خلاف قوانین یوتیوب است که بسیار سختگیرانه به قانون کپی رایت پایبند است. در این راه شما باید حتما تغییرات گستردهای در فیلمهای دیگران ایجاد کرده یا ترانههای آنها را تغییر دهید یا صحبتی از خود را در میان کار اضافه کنید. این کار نیازمند خلاقیت زیاد از طرف شما است که بتوانید ویدیو ایجاد شده را جذاب کرده و همچنین قانون کپی رایت را نیز نقض نکنید.
اگر نگاهی به کانالهای موجود در یوتیوب بیندازید، مشاهده خواهید کرد که برخی از این کانالهای پربازدید و درآمدزا صرفا با استفاده از برش سخنان بزرگان و استفاده از ترانههای مناسب توانستهاند مخاطبان بیشماری را جذب خود کنند. در حقیقت این کانالها قسمتهای ویدیویی از افراد موفق در دنیا را به صورت کلیپهای انگیزشی تولید کرده و از موسیقی و جملات انگیزشی مناسب در محتوای تولید شده استفاده کردهاند.
البته در این مسیر باید دقت زیادی شود و در این راه چند نکته را آویزه گوشتان کنید. اول اینکه از ویدیوهای Creative Commons در یوتیوب باید برای این منظور استفاده کنید. برای این کار کافی است در قسمت جستجو برای یافتن این ویدیوها این بخش را تیک زده تا ویدیوهایی که این قابلیت را دارند برای شما نمایش داده شود. نکته دوم اینکه باید از چندین ویدیو و موسیقی مناسب برای این کار استفاده کنید تا ویدیو از حالت کپی رایت درآید و قانون کپی رایت روی اثر تولیدی شما اثرگذار نباشد.
پس از انجام تمامی این مراحل بهتر است به طور مداوم و مستمر از طریق ابزارهای تجزیه و تحلیل موجود مانند تحلیلگر Analytics به بررسی رفتارها و عملکرد مخاطبان خود و بازخوردهای آنها به ازای هر ویدیویی که در یوتیوب قرار میدهید، بپردازید. این مسئله به شما کمک خواهد کرد تا با توجه به بازخوردها، از جذابیتهای ویدیوهایی که برای مخاطبان به وجود آمده، مطلع شده و در راستای آن موضوعات اهداف خود را برنامهریزی کرده و مسیر خود را پیدا کنید. در حقیقت اطلاعات موجود در این بخش به شما در درک بهتر و بهینهتر جهت ارتقا کانال خود در یوتیوب و در نتیجه کسب درآمد مناسب از آن کمک خواهد کرد.
برای اینکه بتوانید ویدیو خود را بیشتر و بیشتر به اشتراک بگذارید، پیشنهاد میشود حتما از سایتهای خود یا سایر شبکههای اجتماعی به صورت لینک به یوتیوب خود استفاده کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد ویدیو خود را بیش از پیش به مخاطبان ارایه کرده و مخاطبان جدیدی را برای کانال یوتیوبی خود جذب کنید. توجه داشته باشید که برای این کار حتما از لینک یا کد امبد Embed)) برای این کار استفاده کنید، زیرا این کار کمک زیادی به جذب مخاطبان شما خواهد کرد.
همچنین میتوانید بخشی از ویدیوی خود را در شبکههای اجتماعی و وبسایتهای دیگر به اشتراک بگذارید و در توضیحات از مخاطبان بخواهید که برای بازدید کامل این ویدیو به لینک یوتیوب شما مراجعه کرده و از آن طریق ویدیو کامل شما را مشاهده کنند. این کار باعث جذب مخاطب بیشتر برای شما شده و لینک یوتیوب شما پربازدیدتر خواهد شد.
شاید پاسخ این سوال روشن باشد. در یوتیوب ما به دنبال مخاطبان بیشتر خواهیم بود، پس مخاطبان انگلیسی زبان از فارسی زبان تعدادشان مسلما بیشتر است. ولی به این نکته باید توجه کرد که جذب مخاطبان انگلیسی زبان نیاز به مهارت بالا در زبان انگلیسی نیز دارد. اگر از این قابلیت برخوردار هستید، میتوانید مستقیما از جذب این مخاطبان شروع کنید. ولی اگر زبان انگلیسی شما تعریف چندانی ندارد، تمرکز خود را روی مخاطبان فارسی زبان بگذارید. فکر نکنید از طریق یوتیوب راهاندازی کانالهای فارسی زبان به درآمد نمیرسید، نه اصلا این طور نیست. برخی از افراد هماکنون با زدن همین کانالهای فارسی زبان در حال حاضر درآمدهای بالایی را کسب میکنند. فقط این موضوع را در این بخش توجه داشته باشید که شما نمیتوانید در یک کانال هم به دنبال جذب مخاطبان فارسی زبان باشید و هم انگلیسی زبان. پس یا یکی را برگزینید یا اگر هر دو راه را میخواهید ادامه دهید، حتما باید از طریق دو کانال مجزا اقدام کنید.
این امکان وجود دارد که کانال شما در یوتیوب به دلایل مختلفی بشته شود. به همین دلیل باید به نکات یاداوری شده در این مطلب توجه ویژهای داشته باشید و کلیه قوانین مربوط به کپی رایت فیلمها و موسیقی را رعایت کنید. همچنین از قرار دادن محتوای غیراخلاقی و ناقض قوانین یوتیوب پرهیز کنید. البته شایان ذکر است که یوتیوب در صورت مشاهده چنین مواردی در ابتدا و به مدت سه مرتبه به شما اخطار میدهد، ولی اگر شما همچنان به شیوه قبلی خود ادامه دهید، در بار چهارم حساب و کانال شما را مسدود خواهد کرد. توجه داشته باشید که استفاده از بازدیدهای فیک و جعلی و همچنین هر موردی که بر خلاف قانون کپی رایت و قوانین یوتیوب باشد، باعث میشود تمامی زحمات شما به هدر برود. پس در زمان تولید و پخش ویدیو و نیز جذب مخاطبان واقعی برای کانال خود کوشا باشید. در اینجا میتوانید نکات مهم و آمارهایی را از صفحات و ویدیوهای حذف شده در یوتوب مشاهده کنید تا به درک درستتری از قوانین سختگیرانه یوتیوب برسید.
اگر قصد کسب درامد با یوتیوب را دارید و احساس میکنید که توانایی لازم را برای تولید محتوا در این عرصه دارید، همین الان شروع به کار کنید و فرصت را از دست ندهید. جذاب بودن ویدیوهای شما چه در محتوا و چه در عنوان میتواند مخاطبان زیادی را به سمت و سوی شما جلب کند. هر چه ایدهها و خلاقیتهای شما در تولید و انتشار ویدیوها بیشتر باشد، مسلما مخاطبان بیشتر و ماندگارتری را خواهید یافت و این به کسب درآمد بیشتر برای شما منجر خواهد شد.
به یاد داشته باشید که اگر در روزهای ابتدایی یا در چند ماه آغاز به کار خود استقبال زیادی از یودیوهای تولیدی شما نشد، ناامید نشوید. این نکته را آویزه گوشتان کنید که اکثر یوتیوبرهای موفق پس از یک الی دو سال بالاخره توانستند به موفقیت دست پیدا کنند. پس تلاش و پشتکار داشته باشید و با همین امکانات کم موجود کار خود را آغاز کنید. این نکته را بدانید که استمرار در یک کار و کسب اطلاع و تجربه در آن باعث موفقیت شما در آینده خواهد شد.
نویسنده: فرهاد ناجی