موتور جستجوگر گوگل دارای الگوریتم های بیشماری است که وب سایت ها را رصد کرده و باعث شناسایی صفحات ایجاد شده در سایت ها می شود. این الگوریتم ها هر کدام وظیفه مجزایی را بر عهده دارند و هر یک دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند.
هر چه بیشتر با این الگوریتم ها آشنایی پیدا کنید، می توانید با رعایت این قوانین و دقت در تولید محتوای ایجاد شده در وب سایت خود، سایت خود را در موتورهای جستجوگری همچون گوگل بالاتر ببرید. اگر می خواهید سایت خود یا فرد دیگری را در مسئله شناخت بهتر و بیشتر موتورهای جستجوگر ارتقا دهید و موضوع سئو نیز برای شما پراهمیت است، پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا انتها بخوانید.
الگوریتم، مجموعهای از دستورات، قوانین و فرمولهایی است که به صورت مرحله به مرحله و به شکلی روشن و کامل اجرا شده و هدف خاصی را دنبال میکند.
موتورهای جستجوگر گوگل از چنین فرایندهایی استفاده کرده و به تجزیه و تحلیل وبسایتها میپردازند. این الگوریتمها شامل معادلات پیچیدهای است که هر یک وظیفهای مشخص را بر عهده دارند. به وسیله هر یک از این الگوریتمها اطلاعات گرداوری و طبقهبندی شده و بر روی سرورهای این شرکت ذخیره میشوند تا هر زمان که نیاز شد، نتیجه درست جستجو را به کاربران نمایش دهد.
این الگوریتمها به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم میشوند. الگوریتم اصلی که وظیفهاش رتبهبندی سایتها بر اساس المانهایی است، که در چک لیست اصلی الگوریتم موتور جستجوگر گوگل وجود دارد. در کنار آن، الگوریتمهای فرعی گوگل، وظیفه شناسایی اسپمها و بهینهسازی جستجوی کاربران را بر عهده دارند. این دسته شامل موارد زیر میباشند که به صورت مختصر توضیحاتی برای هر یک از آنها میدهیم.
گوگل به وسیله این الگوریتم، به سمت خاص و منحصربهفرد کردن صفحه نتایج جستوجو رفته و سعی میکند اولویت خود را با مکانهایی که در نزدیکی شما هستند، قرار دهد. اگر وبسایت مورد نظر اصول سئو محلی را رعایت کرده و تولید محتوای منحصربهفردی داشته باشد و کسب و کار را به درستی در منطقه مورد نظر تعریف کند، میتوان گفت شانس بالا آمدن در صفحه نتایج جستوجوی گوگل را دارد. این الگوریتم به این شکل عمل میکند که اطلاعات موجود در سایتها داخل بلوکهایی مانند قفس نگهداری شده و با هر بار جستجوی کلمات کلیدی مرتبط، این کبوترها نوک زده و هر چه تعداد این نوکها و مراجعهها بیشتر باشد، صفحه مربوطه در رنگینک بالاتری از سایر صفحات محلی قرار میگیرد.
هنگامی که کاربر عبارت یا کلمهای را جستجو میکند، این الگوریتم به دنبال مفهوم پشت عبارت میرود. این الگوریتم ویژگی خاصی که دارد، استفاده از تجربه در این زمینه است. این الگوریتم شبیه به انسان عمل کرده و به شکلی هوشمند، به صورت مداوم در حال آنالیز رفتارهای کاربران است تا خودش را بر اساس آن به روز کند. بالا بودن نرخ کلیک یکی از فاکتورهای مهم در این الگوریتم بوده و باعث ارتقا رنکینگ سایت شما میشود. از فاکتورهای دیگر این الگوریتم میتوان به مواردی همچون نرخ پرش، ماندگاری کاربر در سایت، رفت و برگشتهای کاربر به صفحه نتایج گوگل و غیره اشاره کرد.
سالها پیش اگر شما در موتور جستجوگر گوگل عبارت بیربطی را سرچ میکردید، موتور جستجوگر دچار سردرگمی میشد. ولی به مرور الگوریتمی را برای این موضوع طراحی کردند، با عنوان مرغ مگسخوار. این الگوریتم، بر مفهوم عباراتی که کاربران جستجو میکنند، متمرکز میشود. این الگوریتم میتواند با دیدن هر کلمه، تمام کلمات مترادف و مرتبط با آن را در سریعترین زمان ممکن پیدا کرده و با دقت بالا کاربر را به خواستهاش برساند.
این الگوریتم تمام مطالب را به دقت خوانده و کیفیت محتوا را بررسی میکند. هر چه کیفیت محتوا بالاتر بوده و مطالب دسته اول باشد، شاخکهای این الگوریتم تیزتر شده و آن صفحه را بالاتر میبرد. در عوض هر چه مطالب تکراریتر و کپی شده از سایتهای دیگر باشند، این الگوریتم آنها را شناسایی و از لیست جستجوهای خود حذف میکند. توجه داشته باشید که این الگوریتم حتی به مطالب گلچین شده نیز رحم نمیکند، چون تمام قسمتهای این مطالب را قبلا بارها خوانده است و از نظر این الگوریتم اینگونه مطالب نمیتواند نیازهای مخاطب را پاسخ دهد.
این الگوریتم وظیفه شناسایی لینکهای اسپم و سایتهایی را که از کلمات کلیدی غیرواقعی استفاده میکنند، بر عهده دارد. در حقیقت لینکهای اسپم باعث میشوند، کاربران با سرچ کردن به مقاصد واقعی خود نرسند. ولی این الگوریتم اینگونه لینکها را در نظر نگرفته و لینکهای غیرمرتبط را که سعی داشتهاند با کلمات کلیدی بیربط نسبت به محتوا، صفحه خود را بالا ببرند، جریمه میکند. الگوریتم پنگوئن هیچوقت به سایت مربوطه اعلام نمیکند که جریمه شده است و این کار را بی سر و صدا انجام میدهد. این الگوریتم در واقع تنها به دنبال لینکهای طبیعی و معتبر میگردد و آنها را در لیست جستجوهای خود قرار میدهد.
این الگوریتم مسئول نظارت بر روی سایتهای فروشگاهی اینترنتی است و سعی میکند اینگونه سایتهای معتبر و کاربر پسند را شناسایی کند. در واقع این الگوریتم جهت کیفیتسنجی فروشگاههای اینترنتی طراحی شده است تا جلوی ترویج و گسترش فروشگاههای اینترنتی تقلبی را بگیرد، زیرا این الگوریتم خود را مدافع حقوق کاربران معرفی میکند. داشتن گواهینامه SSL، طراحی سایت به صورت واکنشگرا یا ریسپانسیو، داشتن بارکد برای تمامی کالاها، استفاده از کوپنهای تخفیف برای تشویق کاربران، ایجاد مقایسه با کالاهای موجود، کم شدن مراحل خرید و راحتی خریدار، وجود قیمت بر روی کالاها، وجود آدرس معتبر برای فروشگاه و غیره عواملی هستند که در این الگوریتم به آنها توجه ویژهای میشود.
وظیفه این الگوریتم نجات کاربران از تونل وحشت آگهیهای تبلیغاتی و صفحات اضافی باز شده در صفحه اصلی است. این الگوریتم نسبت به اینگونه مسائل واکنش منفی از خودش نشان داده و رنکینگ صفحهای با این مشخصات را پایین میآورد. این نکته را در نظر داشته باشید که ساختن یک تجربه خوب برای کاربر به نسبت پولهایی که بابت تبلیغات بیش از حد دریافت میکنید، سرمایه بیشتر و ارزشمندتری برای وبسایت شما ایجاد خواهد کرد.
این الگوریتم با وبسایتهایی که از کلمات غیرمرتبط با محتوای خود استفاده میکنند، مبارزه کرده و آنها را در لیست سیاه خود قرار میدهد.
وظیفه این الگوریتم، اعتبارسنجی سایت و صفحه شما، با توجه به مواردی همچون کیفیت محتوا، میزان لینک ورودی از سایتهای دیگر، تعداد بازدید کننده و زمانی که بازدیدکنندهها در سایت شما میگذرانند، است. این موارد در افزایش میزان قدرت صفحه وبسایت شما و رتبه آن در گوگل موثر میباشد.
این الگوریتم مانند الگوریتم مرغ مگسخوار تمرکزش بر روی عبارات جستجو شده است، با این تفاوت که این مهم را روی شبکههای اجتماعی انجام میدهد. بنابراین در حال حاضر فعالیت در شبکههای اجتماعی به میزان قابل توجهی روی سئو سایت تاثیر مثبت دارد.
با توجه به گسترش استفاده از تلفنهای همراه توسط کاربران اینترنتی، سایتهایی که در صفحات تبلت و گوشیهای همراه به خوبی نمایش داده نمیشوند، به تدریج توسط این الگوریتم از نتایج جستجو حذف میشوند. شایان ذکر است که این الگوریتم، جدیدترین الگوریتم گوگل میباشد.
نویسنده: فرهاد ناجی