طراحی لوگو، آرم و نشانه
شاید از خود بپرسید که لوگو چیست و چه مزیتهایی دارد. لوگو در واقع به معنی آرم و نشانه است که برای نمایش یک برند، شرکت یا مجموعهای به کار میرود. میتوان گفت که ساخت لوگو به روش خلاقانه تعامل با مشتریان را تضمین میکند و در مقابل با سایر رقبا باعث سبقت از آنها میشود. در حقیقت لوگو یا آرم در یک نگاه باید اطلاعات مورد نظر را به مشتری منتقل کند. از بعد دیگر، طراحی لوگو حرفهای و موفق باعث میشود تا ذهن مشتری در همان نگاه اول جذب برند شما شود و هویت محصول یا خدمات شما را درک کند. در واقع لوگو هنگامی موفق است که محصولات یا خدمات شما را از رقبایتان تفکیک کند و مخاطبان شما را به شکل آهنربایی به سمت خود جذب کنند. قرار گرفتن برند در قالب تصویری در ذهن قابل فراموشی نیست، پس اگر قصد دارید برند شما همیشه در ذهنها بماند، باید لوگویی حرفهای داشته باشید.
به طور کلی هر لوگو، آرم یا نشانه تصویری مفهومی را به بیننده ارائه میدهد و موضوع خاصی را به او القا میکند. لوگو عملکرد اصلی و موضوع فعالیت یک شرکت یا موسسه را با استفاده از المانهای طراحیشده به شکلی دقیق و هنرمندانه از طریق ایجاد تصاویری واقعگرایانه یا غیرواقعی و استعاری به نمایش میگذارد.
مسلماً سازمانهای معتبر، کارخانجات مطرح، و شرکتهای بزرگ دارای شخصیت و عنوان خاصی هستند که فعالیت و عملکرد خود را در قالب یک علامت تجاری با عنوان لوگو، آرم یا نشانه به معرض نمایش میگذارند. علامت تجاری یک محصول یا شرکت در واقع چکیدهای از مفهوم بصری آن محصول یا مجموعه را نمایش میدهد که در طول زمان قابلیت بازسازی و اصلاح نیز دارد. باید توجه داشت که برخی از لوگوها به دلیل نوع خاص طراحی یا رنگبندی منحصر به فردشان، در بلندمدت دیگر به سختی میتوان آنها را فراموش کرد.
پیشنهاد میشود که در اولین قدم برای فعالیت شرکت یا موسسه خود یک لوگوی خلاقانه و حرفهای تهیه کنید.
در مجموع لوگوی طراحیشده باید علاوه بر اینکه معرف نوع فعالیت شرکت یا موسسه شما باشد، جذاب بوده و بتواند هدف و پیام تجاری برند شما را به مشتریان و مخاطبانتان انتقال دهد.