طراحی جلد کتاب

 

جلد کتاب، نخستین بخش ارتباط بین نویسنده و مخاطب

در اکثر مواقع طرح روی جلد کتاب نخستین بخش ارتباط بین نویسنده و مخاطب خواهد بود. در واقع طرح روی جلد کتاب هویت یک کتاب محسوب می‌شود و می‌تواند نقش بسیار مهم و پٌررنگی را برای ترغیب مخاطب به خرید آن کتاب ایفا کند. واضح است که هر چقدر جلد کتاب جذاب‌تر و اصولی‌تر طراحی شده‌باشد، می‌تواند ارتباط عمیق‌تری با مخاطب ایجاد کند و موجب افزایش فروش کتاب شود. هدف مهم و اصلی در زمان طراحی جلد کتاب انجام یک طراحی خلاقانه با توجه به موضوع کتاب است تا بتواند مخاطب را به خود جذب کند. پس توصیه می‌شود تا مؤلفان برای طراحی جلد کتاب ارزش بیشتری قائل شوند و به سادگی از کنار آن عبور نکنند، چون برای موفقیت یک کتاب و فروش بیشتر آن علاوه بر متن قوی و نویسنده نام آشنا، طرح جلد هم می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر روی افزایش فروش داشته باشد.

عناصر مورد نیاز برای طراحی جلد کتاب

 

  • روی جلد کتاب

با توجه به این‌که روی جلد اولین بخشی است که مخاطب با آن رو به رو می‌شود، باید به شکلی طراحی شود که در کم‌ترین زمان ممکن ارتباط قوی و مؤثری را با مخاطبان برقرار کند. استفادۀ مناسب از متن و عکس در این بخش بسیار حائز اهمیت است. هم‌چنین نام نویسنده، نام مترجم، عنوان و موضوع کتاب نیز باید در این بخش درج شود. در این بخش باید تا آن‌جا که می‌شود، احساسات و عواطف مخاطبان تحت تأثیر قرار گیرد و آن‌ها را به سوی کتاب جذب کند.

  • عطف کتاب

در این بخش معمولاً تنها نام نویسنده، نام مترجم، عنوان کتاب و لوگوی ناشر درج می‌شود. این بخش گاهی ساده کار می‌شود ولی در طرح‌هایی که وجه مشترکی بین روی جلد کتاب و پشت آن دارد، این بخش نیز قسمتی از طرح خواهد بود.

  • پشت جلد کتاب

در این بخش گاهی خلاصه‌ای از کتاب یا مختصر توضیحی دربارۀ نویسنده یا مترجم کتاب درج می‌شود. هم‌چنین لوگو ناشر، قیمت، شابک و کد QR نیز از عناصری است که ممکن است در این بخش درج شود. گاهی طرح‌های جلد کتاب به گونه‌ای ترسیم می‌شود که ادامۀ آن طرح به پشت جلد کتاب نیز تسری پیدا می‌کند و جلوه‌ای زیباتر به کار می‌دهد.