برای ایجاد یک دفترکار خانگی مناسب باید به چه چیزهایی توجه کنیم؟

امروزه با شیوع بیماری کووید 19، ایجاد دفترکار خانگی از رونق بسیار زیادی برخوردار شده است. این رونق را باید مدیون وجود اینترنت در جهان دانست. با حضور اینترنت، می‌توان بسیاری از کارها و خدمات را در خانه انجام داد. کارفرمایان نیز به این امر واقف شده‌اند و سعی می‌کنند، با استفاده از این روش، عملکرد و کارایی شرکت را در کنار سلامتی کارکنان‌شان حفظ کنند.

حال برای اینکه یک دفترخانگی مناسب برای کارهای روزمره خود داشته باشید، باید از فضاهای موجود، بخش مناسب را برای آن اختصاص دهید. این فضا هر چقدر که با روحیات و سبک زندگی شما هم خوانی بیشتری داشته باشد، علاوه بر افزایش کارایی در کار شما، باعث رضایت خاطر و علاقه بیشتر به انجام فعالیت‌های روزمره خواهد شد. این فضا باید به دور از دغدغه‌های کارهای خانه و ابزارهایی مثل رادیو و تلویزیون باشد، تا شما بتوانید یک فضای کاملا کاری را در خانه خود ایجاد کنید. در ادامه، ایده‌هایی برای ایجاد فضا و بستری بهتر برای فعالیت‌های روزمره کاری، به شما ارائه می‌کنیم، که امیدواریم از آن‌ها استفاده کرده و از کارتان در منزل لذت ببرید.

انتخاب فضایی مناسب برای انجام کار

اولین نکته که باید به آن توجه داشته باشید، انتخاب یک اتاق مجزا یا انتخاب قسمتی از یک اتاق برای این کار است. اگر فضای کافی در منزل دارید، پیشنهاد می‌شود، یک اتاق مجزا را برای این کار در نظر بگیرید. این اتاق باید تا آنجا که می‌شود، در فضای بیرونی از منزل‌تان قرار گیرد و تا حد امکان دور از اتاق کودکان باشد. اگر این فضا را در اختیار ندارید، باید قسمتی از یک اتاق را با توجه به ویژگی‌هایی مانند نور، سر و صدا و سایر موارد پراهمیت دیگر، برای داشتن تمرکز کافی و ایجاد آرامش محیطی، انتخاب کنید. لازم به ذکر است که می‌توان برای جداسازی بخش کاری از یک اتاق، آن را با پارتیشن از بخش‌های دیگر اتاق جدا کنید.

اگر نمی‌توانید اتاق یا قسمتی از یک اتاق را برای این کار اختصاص دهید و کمبود جا دارید، می‌توانید از فضاهای بدون استفاده مانند زیرپله، گوشه پذیرایی یا بخش‌های غیر قابل استفاده دیگر از منزل را برای این کار در نظر بگیرید.

انتخاب میز به عنوان یک ابزار اصلی برای دفترکار خانگی

با اهمیت‌ترین وسیله که برای یک دفترخانگی مورد نیاز است، میز مناسب این کار است. انتخاب یک میز مناسب و راحت با دسترسی آسان به ابزارهای مورد نیاز فعالیت شما و همچنین با قابلیت چینش وسایلی دیگر مانند گلدان، قاب عکس و غیره که شما را در ایجاد محیطی دلنشین کمک کند، بسیار مهم و حیاتی است. استفاده از میز چوبی یا فلزی یا انواع دیگر آن، بستگی به دکوراسیون داخلی انتخابی شما دارد، ولی پیشنهاد ما استفاده از میزهای چوبی برای ایجاد حس آرامش بیشتر در کار است، مخصوصا زمانی که در مرکز شهرهای بزرگ زندگی می‌کنید.

استفاده از نور کافی

برای محیطی گرم و دلنشین و کسب احساس راحتی و آرامش، نیاز به نور کافی برای انجام فعالیت‌های روزمره خود دارید. اگر نور کافی برای دفترخانگی خود در نظر نگیرید، باعث ایجاد سردرد در شما شده، زیرا به چشمان‌تان فشار وارد می‌شود. در ضمن مراقب سایه‌های ناخواسته و جهت نوری که می‌خواهید برای اتاق و میز کارتان قایل شوید، باشید. اگر راست دست هستید، ترجیحا نور از سمت چپ شما باید بتابد و برعکس. اگر با مانیتور کار می‌کنید، تابش نور از جلو و پشت سرتان، بسیار مضر خواهد بود. وجود پنجره مناسب با نور کافی می‌تواند کمک زیادی به شما در کنترل نور دفترخانگی داشته باشد، فقط توجه داشته باشید که همیشه کنار پنجره برای قرار دادن میزتان بهترین گزینه است. توجه داشته باشید که نورپردازی برای محیط کاری شما می‌تواند بسیار اثرگذار باشد، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود، علاوه بر نور طبیعی، از نورپردازی به وسیله لامپ‌های مناسب نیز برای محیط کاری خود استفاده کنید.

برای ایجاد یک دفترکار خانگی مناسب باید به چه چیزهایی توجه کنیم؟ | فرهاد ناجی

هماهنگی لازم با بخش‌های دیگر منزل

اگر شما جزو افرادی هستید که دکوراسیون منزل خود را به شکل سنتی چیده‌اید، سعی کنید برای بخشی که به عنوان محل کارتان در منزل در نظر گرفتید، از همین شیوه برای چینش آن استفاده کنید. استفاده از دکوراسیون داخلی چوبی برای این حالت پیشنهاد می‌شود. اگر از علاقمندان به دکوراسیون‌های مدرن هستید، پیشنهاد می‌شود از مبلمان فلزی و آثار هنری جدید در دفترکار خانگی خود استفاده کنید.

انتخاب صندلی راحت و مناسب

با توجه به اینکه بیشترین زمانی که برای کار اختصاص می‌دهید، روی صندلی نشسته‌اید، پس انتخاب درست یک صندلی نرم و راحت و استاندارد می‌تواند بسیار مهم باشد. توجه داشته باشید که علاوه بر موارد یاد شده، زیبایی صندلی نیز در ایجاد فضایی زیبا برای دفترکار خانگی شما تاثیر زیادی دارد.

رنگ دیوارها با توجه به سلیقه شما

اگر دیوارهای دفترکار خانگی شما رنگ مورد نظرتان را از قبل داشته است که هیچ. در غیر این صورت پیشنهاد می‌شود، حتما دیوارهای اتاقتان را رنگ کنید. سعی کنید از رنگ‌های زنده و شادی مانند نارنجی، زرد، صورتی و غیره استفاده کنید که به شما انرژی بدهد و سبب افزایش کارایی شما در کارتان شود. البته بعضی‌ها رنگ‌های آرامش بخش مانند سبز و آبی را بیشتر می‌پسندند. به هر حال از رنگ‌هایی استفاده کنید که به شما روحیه بدهد و محیط کاری شما را لذت بخش کند.

قرار دادن نماد‌های لذت بخش برای رفع خستگی

سعی کنید از نمادهایی استفاده کنید که در زمان خستگی برای چند ثانیه هم که شده، با نگاه کردن به آن‌ها خستگی‌تان برطرف شود. این نمادها می‌تواند یک گلدان، یک عکس، یک تابلو و سایر مواردی که باعث لذت بردن شما می‌شود، باشد. اگر در نزدیکی محل انتخابی خود پنجره‌ای وجود دارد، می‌توانید از مناظر زیبای آن یا گلدان‌های آویزان شده از لبه پنجره، بهره بگیرید.

افزودن وسایل جانبی برای میز کار خود

در دسترس بودن لوازم جانبی مورد نیاز در هنگام کار، به تمرکز و پیوستگی کار شما کمک زیادی می‌کند. وجود یک لیوان آب در کنار دست شما و یا در دسترس بودن خودکار و دفترچه یادداشت و یا حتی سطل زباله می‌تواند بسیار کمک حال باشد. حضور عکس عزیزان‌تان، گلدانی کوچک و مجسمه‌ای خاطره انگیز نیز از ابزارهایی هستند که برای شما در هنگام کار انرژی بخش خواهد بود.

ساماندهی ابزارهای الکترونیکی

برای آنکه وسایلی مانند کامپیوتر، پرینتز، اسکنر، تلفن و غیره را به شکلی مطلوب ساماندهی کنید، می‌توانید آن‌ها را طوری قرار دهید، که نزدیک پریز برق باشند و از ابزارهایی مثل سیم جمع‌کن و غیره، برای دسته‌بندی و زیباسازی آن‌ها استفاده کنید.

 

فرهاد ناجی Farhad Naji

 

نویسنده: فرهاد ناجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.