باید انتخاب کنید که چه کلاهی می‌‌خواهد سرتان برود

در بحث سئو و تکنیک‌های تولید محتوا، برای بهبود سایت در موتورهای جستجوگر، می‌توان یک تولید محتوای ایجاد شده را از نظر سئو به سه دسته تقسیم‌بندی کرد.

کلاه سیاه Black Hat SEO

این روش در حقیقت کلاه گذاشتن سر موتورهای جستجوگر است! تکنیک‌های مختلفی برای این کار استفاده می‌شود، که از جمله آن‌ها می‌توان به مواردی همچون استفاده از کلمات زیاد غیر مرتبط و پربازدید، ایجاد لینک‌های غیرمرتبط، کپی بودن کلیه اطلاعات موجود در سایت و دریافت آن از سایر سایت‌های مشابه، اشاره کرد. این روش‌ها شاید در برخی مواقع در کوتاه مدت پاسخ دهد، ولی در بلند مدت نه تنها برای سایت مذکور نمی‌تواند مفید واقع شود، بلکه با لو رفتن این موضوع، موتورهای جستجوگر، سایت مذکور را از لیست اصلی خود خارج کرده و آن را به انتهای لیست جستجوهای خود می‌فرستند.

کلاه سفید  White Hat SEO

در این حالت، یک محتوای باکیفیت و دارای جذابیت برای مخاطب مدنظر است. در روش کلاه سفید، علاوه بر موارد ذکر شده، استفاده از کلمات کلیدی مناسب، لینک‌های مرتبط و پربازدید، انتخاب مناسب عناوین و از همه مهمتر، جدید بودن مطلب و غیرتکراری بودن آن، پراهمیت است. اگر تولید محتوای ایجاد شده، این ویژگی‌ها را داشته باشد، به مرور زمان خواهید دید که این روش به خوبی عمل کرده و وبسایت ایجاد شده را به بالاترین سطح جستجوهای موتورهای جستجوگر، خواهد فرستاد.

کلاه خاکستری Gray Hat SEO

این روش در واقع ترکیبی از دو روش فوق است. یعنی تولید محتوای ارائه شده نه آنقدر بد است که در لیست سیاه گوگل قرار گیرد و نه آنقدر خوب است که باعث افزایش روزافزون و قابل توجه وبسایت گردد. این حالت شاید گاهی جواب بدهد و به قولی کار راه‌انداز باشد، ولی باز مانند روش کلاه سیاه ممکن است موتورهای جستجوگر، محتوای ایجاد شده را سیاه تشخصی داده و آن وقت است که پشیمانی دیگر سودی نخواهد داشت، زیرا ممکن است این مسئله سئو وبسایت را دچار ضرر و زیان جبران ناپذیری کند.

مراقب باشید سرتان بی‌کلاه نماند

از این نکات مسلما به این نتیجه خواهید رسید که تولید محتوا اگر چه به ظاهر کار ساده‌ای به نظر می‌رسد، ولی پشت آن، دنیای بزرگی وجود دارد. بنابراین تولید محتوا را باید به دست کسانی سپرد که علاوه بر دانش زبانی و نوشتاری مناسب، آشنایی کامل با موارد پراهمیت در ایجاد یک تولید محتوا را داشته باشند، تا بتوانند کمک بزرگی به افزایش رنکینگ سایت کرده و جلوی از بین رفتن زحمات چندین ساله سئو یک وبسایت را بگیرند. پس اگر خودتان یک محتوانویس حرفه‌ای نیستید، کار را به متخصصان زبده و ماهر ترجمیک بسپارید، تا مراحل تولید محتوا را به درستی انجام داده و باعث افزایش روزافزون سایت شما در موتورهای جستجوگر شوند.

ساختار الگوریتم‌های گوگل در تولید محتوا

سال‌ها پیش موتور جستجوگر گوگل، به تنها موردی که توجه می‌کرد، تعداد کلمات کلیدی موجود در متن بود. همین امر باعث می‌شد تا محتواهای ایجاد شده توسط تولیدکنندگان محتوا و یا مدیران وبسایت‌ها از کیفیت چندانی برخوردار نباشند، زیرا آن‌ها سعی می‌کردند تا آنجا که می‌شود از تکرار کلمات کلیدی در متن خود استفاده کنند. مسلما تکیه بر این قاعده، باعث می‌شد، آن‌ها نسبت به کیفیت محتوای تولید شده، اهمیت کمتری قایل شوند. اما امروزه با توجه به وجود الگوریتم‌های بی‌شمار در موتور جستجوگر گوگل جهت بررسی و رتبه‌بندی یک صفحه یا وبسایت، توجه به موارد مختلف در هنگام تولید محتوا، می‌تواند بسیار مهم و پراهمیت باشد.

امروزه موتور جستجوگر گوگل دارای الگوریتم‌های بسیاری است که هر یک وظیفه مختص به خود را ایفا می‌کنند. نتایج بررسی‌ها و تجزیه و تحلیل هر کدام از این الگوریتم‌ها، در نهایت با هم پیوند خورده و رتبه سایت یا صفحه مربوطه را مشخص می‌کند. برخلاف گذشته نه چندان دور، تکیه کردن تنها بر روی یک الگوریتم، دیگر نمی‌تواند تاثیر شگرفی در رنکینگ سایت یا صفحه داشته باشد. بلکه ترکیبی از عوامل مختلف در کنار هم می‌تواند به سئو سایت کمک شایانی کرده و رتبه سایت را روزبه‌روز افزایش دهد. به یاد داشته باشید که این موتور جستجوی هوشمند، علاوه بر اینکه به کارهای مثبت انجام گرفته روی سایت شما پاداش می‌دهد، در صورتی که سعی در فریب آن کرده و خلاف قوانین موجود در این الگوریتم‌ها رفتار کنید، شما را نیز تنبیه کرده و رتبه سایت شما را کاهش می‌دهد. در اینجا به چند الگوریتم این جستجوگر که ارتباط مستقیمی با تولید محتوای ایجاد شده دارد، می‌پردازیم.

الگوریتم پاندا: این الگوریتم کل متن تولید شده را به دقت بررسی می‌کند. هر چقدر کیفیت مطلب بالاتر بوده و مطلب جدید و نو باشد، امتیاز بالاتری را کسب خواهد کرد. توجه داشته باشید که در صورت کپی بودن مطلب، این الگوریتم آن صفحه را از لیست خود حذف خواهد نمود. باید دقت داشت که مطالب جمع‌آوری یا گردآوری شده از چند منبع، که بدون تغییر در صفحه درج شود، از دید این الگوریتم نمی‌تواند مخفی بماند و باعث حذف آن صفحه از لیست جستجوها خواهد شد.

الگوریتم پنگوئن: در این الگوریتم، کلمات و پیوندها کاملا رصد شده و در صورت وجود عبارات و لینک‌های فیرحقیقی موجود در متن تولید شده، کشف و شناسایی می‌شوند. با توجه به اینکه کشف این موضوع به منزله فریب موتور جستجوگر تلقی می‌شود، این الگوریتم آن صفحه را از لیست جستجوهای خود خارج می‌کند. این الگوریتم در حقیقت تنها به دنبال کلمات و پیوندهای مرتبط با متن می‌گردد، پس اگر در متن تولید شده نسبت به این موضوع درست عمل شده باشد، باعث افزودن صفحه یا سایت توسط این الگوریتم در لیست جستجوها می‌گردد.

الگوریتم مرجع صفحه: در این الگوریتم یک صفحه یا وبسایت از نظر کیفیت محتوای تولید شده و لینک‌های آن بررسی و با توجه به تعداد بازدیدکنندگان، امتیازدهی شده و در لیست جستجوهای مربوطه قرار می‌گیرند. باید توجه داشت که افزایش کیفیت مطالب به خودی خود باعث افزایش بازدید خواهد شد، ولی اگر از سایر روش‌های دیگر مانند استفاده از بازدیدهای مجازی استفاده نمود، این مسئله ممکن است نه تنها باعث ارتقا رتبه سایت یا صفحه مورد نظر نشود، بلکه شاید همین مسئله باعث گردد تا آن صفحه یا وبسایت در لیست سیاه این موتورهای جستجوگر قرار گیرد.

الگوریتم کافئین: تمرکز روی عبارات مورد جستجو کار این الگوریتم است. البته این الگوریتم بیشتر روی شبکه‌های اجتماعی متمرکز است، به همین دلیل استفاده از مطالب و متون تولید شده در شبکه‌های اجتماعی نیز می‌تواند کمک زیادی در مسئله سئو نماید.

 

فرهاد ناجی Farhad Naji

 

نویسنده: فرهاد ناجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.