سئوالات متداول شما در رابطه با تجارت الکترونیک

ما در این مطلب سعی کردیم تا به برخی از سئوالات متداول شما در مورد دامنه، هاست، پهنای باند، وب سایت، سئو، کلمات کلیدی، بک لینک، تولید محتوا، شبکه های اجتماعی، وردپرس، دیجیتال مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ، گوگل ادوردز و اینستاگرام پاسخ دهیم.

دامنه یا Domain چیست؟

ثبت دامنه اولین قدم در ایجاد یک وب‌سایت اینترنتی است. دامنه ثبت شده شما در واقع نام سایت شما می‌باشد. بنابراین بازدیدکنندگان با دانستن آن می‌توانند از سایت شما بازدید کنند.

آیا دامنه‌ها با مالکیت مشتری ثبت می‌شوند؟

تمامی دامنه‌ها با مالکیت فرد سفارش‌ دهنده، در وب‌سایت فروش دامنه و هاست مورد نظرتان، ثبت خواهد شد. برای دامنه‌های .ir سایت nic.ir متولی این امر می‌باشد و برای سایر دامنه‌ها مانند .com کلیه سایت‌های میزبان داخلی به نمایندگی از شرکت‌های خارجی، به ثبت دامنه با نام شما اقدام می‌کنند.

برای انتخاب دامنه مناسب چه معیارهایی را باید در نظر گرفت؟

در وهله اول پسوند آن باید مناسب با نوع فعالیت وب‌سایت یا مجموعه کاری شما باشد. همچنین در حد امکان کوتاه بوده و املای روان و صریحی داشته باشد.

در صورت انقضا دامنه، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

وب‌سایت شما بلافاصله از تاریخ انقضای آن، از دسترس خارج می‌شود. برای فعال کردن مجدد آن، باید در اسرع وقت نسبت به پرداخت هزینه سالیانه آن، جهت تمدید اقدام کنید. باید توجه داشته باشید که این کار را نباید به عقب بیاندازید، چون ممکن است شخص دیگری دامنه شما را ثبت کرده و در اختیار خود قرار دهد.

میزبانی وب یا Web Hosting  چیست؟

میزبان وب به سرویس‌دهنده‌ای گفته می‌شود که میزبانی سایت‌ها و صفحات وب را برعهده دارد. در واقع شما می‌توانید صفحات طراحی شده وب‌سایت خود را در محلی بر روی اینترنت قرار دهید، به شکلی که مدیریت این فضا به واسطه دسترسی‌های فراهم شده برای شما ایجاد شود. سپس شما می‌توانید فایل‌های خود را آپلود یا بارگزاری کرده، آمار مربوط به سایت خود را مشاهده نموده و تمامی بخش‌های وب‌سایت، بانک اطلاعاتی و ایمیل‌های تحت دامنه خود را مدیریت کنید. شایان ذکر است که از کلماتی همچون میزبانی وب، هاستینگ و هاست نیز برای این منظور استفاده می‌شود.

پهنای باند چیست؟

پهنای باند، به میزان اطلاعات رد و بدل شده بین سرور میزبان وب و بازدیدکننده سایت شما گفته می‌شود. به عنوان مثال اگر در صفحه اصلی شما 5 عکس قرار داشته باشد که حجم هر کدام از آن عکس‌ها 20 کیلوبایت بوده و همچنین خود صفحه اصلی 50 کیلوبایت حجم داشته باشد، زمانی که یک کاربر به سایت شما مراجعه می‌کند، 150 کیلوبایت از پهنای باند وب‌سایت شما را مصرف خواهد کرد.

پهنای باند چیست؟ | فرهاد ناجی

ترافیک ماهیانه چیست؟

میزان حجم ارسال و دریافت اطلاعات وب‌سایت شما، در طول یک ماه میلادی است. این میزان در هنگام خرید هاست از شرکت‌های میزبانی وب، برای هر پک مشخص شده است.

در صورتی که پهنای باند ماهیانه اختصاص یافته به سایت، کاملا مصرف شود، چه اتفاقی برای سایت خواهد افتاد؟

در این حالت سایت شما متوقف می‌شود. البته این موضوع به شما اطلاع داده خواهد شد، تا نسبت به ارتقا هاست وب‌سایت خود اقدام کنید.

برای داشتن یک وب‌سایت، چه مواردی نیاز است؟

برای داشتن یک وب‌سایت، در گام اول شما باید یک نام برای سایت خود انتخاب کرده و سپس آن را ثبت کنید. در گام دوم شما باید فضایی در اینترنت به نام هاست خریداری کنید تا اطلاعات سایت را در آن آپلود نمایید. در گام سوم طراحی و محتوای سایت شما می‌باشد که روی هاست باید آپلود شود.

کنترل ‌پنل یا سی‌ پنل چیست؟

سی ‌پنل نام یک کنترل پنل محبوب برای هاست است. شرکت‌های میزبان با نصب این کنترل پنل روی هاست‌، این امکان را به شما می‌دهند تا بتوانید تمامی بخش‌های مختلف سایت خود را مدیریت کنید.

چگونه می‌توانم به کنترل‌ پنل سایت خود دسترسی داشته باشم؟

برای این کار، کافیست در انتهای آدرس سایت خود عبارت cpanel/ را اضافه نمایید. به عنوان مثال www.yoursite.com/cpanel

تفاوت سرویس هاستینگ لینوکس و ویندوز در چیست؟

تفاوت این دو سرویس در سیستم ‌عامل سرور آن‌ها می‌باشد. سرور لینوکس دارای سیستم عامل لینوکس و وب سرور آپاچی است. سرورهای لینوکس به خوبی از برنامه‌های PHP و PERL پشتیبانی می‌کنند. در حالی که سرویس‌های ویندوز دارای سیستم عامل ویندوز و وب ‌سرور IIS می‌باشند. سرور ویندوز برای کاربرانی که از برنامه‌های ASP و یا NET. و بانک اطلاعاتی MSSQL استفاده می‌کنند، کاربرد دارد.

تفاوت سرویس هاستینگ لینوکس و ویندوز در چیست؟ | فرهاد ناجی

سئو چیست؟

SEO مخفف Search Engine Optimization است که به معنی بهینه‌ سازی موتور جستجو می‌باشد. سئو یعنی تولید صفحات وبی که برای موتورهای جستجو جالب و جذاب باشند، که نتیجه آن افزایش رتبه سایت یا صفحه شما در موتورهای جستجوگر است. این تکنیک‌ها عامل تعامل یک وب سایت با موتورهای جستجوگر است. اهمیت این موضوع از آنجا ناشی می‌شود که اکثر مردم، از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده می‌کنند.

چرا سئو مهم است؟

آمارها نشان می‎دهند که بیش از90% کاربران اینترنت، حداقل از یک موتور جستجو برای یافتن اطلاعات مورد نیاز خود استفاده می‌کنند. هنگامی که یک کاربر اینترنت، عبارتی را برای جستجو تایپ می‌کند، عموما هزاران و شاید میلیون‌ها نتیجه را باز می‌گردانند، ولی معمولا تنها 10 نتیجه ابتدایی در صفحه نخست دیده می‌شوند.

آمارها حاکی از آن است که تنها 7% کاربران، از صفحه‌های سوم به بعد نتایج را مرور می‌کنند. این موضوع اهمیت رسیدن به ده رتبه اول را در موتورهای جستجوگر نشان می‌دهد.

کلمات کلیدی در متن سایت چه نقشی دارند؟

استفاده موثر از کلمات کلیدی مناسب، نقش بسیار مهمی را در بهینه ‌سازی برای موتورهای جستجو دارد. یک وب‌سایت موفق باید تعداد بسیار محدودی کلمات کلیدی را انتخاب و بر روی آن‌ها تمرکز کند. کلمات کلیدی باید به طور معقول در تیترها، نوشته‌ها، عنوان‌ها و لینک‌های وب‌سایت استفاده شود. زیرا موتورهای جستجو معمولا چگالی همه کلمات در داخل صفحات را می‌سنجند و کلمات کلیدی صفحات شما را استخراج می‌کنند.

لینک بیلدینگ یا بک لینک چیست؟

لینک سازی یا کسب بک لینک، فرآیند دریافت لینک از سایر سایت‌های اینترنتی، برای سایت خودمان است. منظور از لینک، متن یا تصاویری است که با کلیک بر روی آن، کاربر به صفحه دیگری در اینترنت منتقل شود. ربات‌های گوگل در زمان بررسی یک صفحه، لینک‌های موجود در آن را نیز بررسی کرده و به این صفحات لینک شده مراجعه می‌کنند. این کار باعث افزایش مراجعه ربات‌های موتورهای جستجوگر به سایت شما خواهد شد.

تولید محتوا به چه معنی است؟

امروزه تاکید بیشتر متخصصان سئو، بر تولید محتوای با کیفیت است. تولید محتوای با کیفیت باعث افزایش چشمگیر رتبه وب‌سایت می‌شود. به همین دلیل اکثر مدیران وب‌سایت‌ها، یکی از بخش‌های خود را به تولید محتوا اختصاص می‌دهند و سعی می‌کنند از تولید کنندگان محتوای حرفه‌ای استفاده کنند.

نقش معماری وب‌سایت در جستجوها چیست؟

معماری وب‌سایت، به چگونگی ساخته شدن صفحات وب و نحوه لینک شدن آن‌ها به یکدیگر ارتباط دارد. یک معماری وب‌سایت مناسب به کاربران و موتورهای جستجو کمک می‌کند تا به سادگی در وب‌سایت گشت‌ و گذار کرده و به تمامی بخش‌ها دسترسی لازم را داشته و آنچه را که به دنبالش هستند، سریعا پیدا کنند.

نقش معماری وب‌سایت در جستجوها چیست؟ | فرهاد ناجی

استراتژی محتوا دقیقا چیست؟

استراتژی محتوا از بخش‌های اصلی شامل هدف‌گذاری (کوتاه مدت، میان ‌مدت و بلند مدت)، توصیف برند (هویت برند، ارزش‌ها، ماموریت، چشم‌انداز و غیره)، توضیح محصولات و خدمات کسب ‌و کار یا فرد، شناخت مشتریان و مخاطب (دموگرافیک و پرسونا)، تحلیل رقبا، تحقیق کلید واژه، نقشه راه مشتری، راهنمای نوشتن، محتوا (لحن، ساختار، سئو، رنگ‌ها و غیره)، کانال‌‌‌ها و نحوه توزیع محتوا، تقویم محتوا و شاخص‌های عملکرد تشکیل شده است.

UX یا تجربه کاربری چیست؟

به رفتار، حالت و احساست کاربر در مورد استفاده از یک محصول گفته می‌شود. بر اساس تعریف ISO تجربه کاربری شامل کلیه عواطف، اعتقادات، مزیت‌ها، پاسخ‌های فیزیکی و روانی، رفتارها و اجراها قبل از زمان استفاده، در زمان استفاده و بعد از آن گفته می‌شود. وظیفه طراح وب‌سایت، چیزی بیش از طراحی محیطی زیبا برای وب‌سایت می‌باشد. یک طراح باید هیجان و احساسات کاربران و بازدید کنندگان را در نظر بگیرد و سایت را به گونه‌ای طراحی کند که وب‌سایت مربوطه ارتباط احساسی خوبی با مراجعه کنندگان برقرار نماید.

UI یا رابط کاربر چیست؟

رابط کاربر، اثر متقابل ماشین و انسان در صنعت طراحی می‌باشد. هدف از این اثر متقابل، اجازه برای عملکرد موثر و کنترل ماشین از سمت انسان است. این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که ماشین اطلاعاتی را باز می‌گرداند که کمک به تصمیم‌گیری‌های کاربران بکند. برخلاف طراحان UX که بر روی حس کلی کاربران تمرکز می‌کنند، طراحان UI بر روی نحوه ارایه محصول کار می‌کنند.

شبکه‌های اجتماعی در افزایش رتبه سایت چه تاثیری دارند؟

تاثیر شبکه‌های اجتماعی در سئو یک وب‌سایت به صورت مستقیم و غیرمستقیم همیشه وجود داشته است. از اثرات مستقیم آن می‌توان به تعداد مطالب به اشتراک‌گذاری شده و تعداد افرادی که از آنها بازدید می‌کنند، اشاره کرد. از اثرات غیر مستقیم هم می‌توان به زمان ماندگاری و بازدید مجدد از وب‌سایت اشاره نمود.

شبکه‌های اجتماعی در کسب و کارهای کوچک چه اهمیتی دارد؟

انتظار می‌رود تعداد کاربران جهانی شبکه‌های اجتماعی در سال جاری به 3 میلیارد نفر برسد. این به این معنی است که کسب ‌و کارهای کوچکی که در شبکه‌های اجتماعی نیستند، می‌توانند از این فرصت برای رونق کسب‌ و‌ کار خود بهره ببرند.

شبکه‌های اجتماعی در کسب و کارهای کوچک چه اهمیتی دارد؟ | فرهاد ناجی

وردپرس چیست؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای متن ‌باز و رایگان است که می‌توان از آن برای ایجاد یک وب‌سایت استفاده کرد. وردپرس ساده‌ترین و انعطاف‌پذیرترین سیستم مدیریت محتوا در دنیا محسوب می‌شود. در حال حاضر وردپرس محبوب‌ترین سایت ‌ساز در دنیا است. طبق آمار بیش از 33% از وب‌سایت‌های دنیا با وردپرس ایجاد شده است و این تعداد هر روز در حال افزایش است. لازم به ذکر است که وردپرس با زبان PHP نوشته‌ شده و توسط پایگاه داده MySQL پشتیبانی می‌شود.

افزونه وردپرس چیست؟

افزونه‌های وردپرس، کدهای برنامه‌نویسی شده‌ای هستند که امکان اضافه کردن ویژگی‌ها و کارکردهای جدید به وب‌سایت‌های سیستم مدیریت محتوا وردپرس را می‌دهند. درحال حاضر بیش از 50 هزار افزونه‌ رایگان در بخش پلاگین سایتWordPress.org  موجود است.

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟

دیجیتال مارکتینگ، به نوعی از بازاریابی محصولات و خدمات گفته می‌شود که از طریق سیستم‌های اینترنتی انجام می‌‌شود. در حقیقت هدف از بازاریابی دیجیتال، اتصال یک کسب و کار با مخاطبان مورد نظر، از طریق کانال‌های دیجیتال است.

منظور از بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ چیست؟

طبق آمارهای منتشر شده، در روز بیش از 100 میلیارد محتوا از طریق ایمیل رد و بدل می‌شود. این ابزار همچنین یکی از مهم‌ترین انواع بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارهای کوچک، جهت رسیدن به مخاطبان مورد نظر آن‌ها است.

چگونه امنیت سایت خود را بالا ببریم؟

امنیت سایت، به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که با انجام آن‌ها، ضریب امنیت سایت بالا برود و امکان نفوذ به آن به حداقل برسد. برای این منظور باید دقت شود که کلیه مسائل امنیتی باید هم زمان بر روی سرور، شبکه، اینترنت، سیستم ‌عامل، نرم افزار و بسیاری از موارد دیگر لحاظ شود، چون هر یک از این موارد نقش کلیدی در تامین زیرساخت امنیت سایت دارند.

چگونه امنیت سایت خود را بالا ببریم؟ | فرهاد ناجی

گوگل ادوردز یا گوگل ادز چیست و چگونه کار می‌کند؟

گوگل ادوردز، سیستمی است که گوگل جهت کمک به کاربران در بازاریابی محصولات یا خدمات، در موتور جستجوگر خود توسعه داده است. در روش تبلیغاتی گوگل ادوردز، متن تبلیغ در نتایج گوگل برای درخواست‌های مرتبط نشان داده می‌شود. این یک سیستم پرداخت به ازای کلیک است. در این روش شما می‌توانید از طریق سرمایه‌گذاری بر روی یک سری عبارات و واژه‌ها، جایگاه تبلیغات خود را مشخص کرده و تنها زمانی هزینه آن را پرداخت ‌کنید، که کاربر بر روی تبلیغات شما کلیک کرده باشد.

اینستاگرم چه امکاناتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؟

اینستاگرم ، یک شبکه اجتماعی اشتراک‌گذاری عکس و ویدئو است، که علاوه بر اشتراک‌گذاری مستقیم عکس و فیلم، این امکان را به کاربران خود می‌دهد تا عکس‌ها و ویدیوهای خود را با دیگر شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر و غیره به اشتراک بگذارند.

هشتگ در اینستاگرام چه کاربردی دارد؟

هشتگ‌ها در واقع برچسب‌هایی هستند که با استفاده از آن‌ها، موضوع موجود در پست‌های اینستاگرام مشخص می‌شوند. هشتگ‌ها در واقع مانند کلمات کلیدی جستجوی گوگل عمل می‌کنند و موضوع و مسیر اصلی پست‌های ارسالی را مشخص می‌نمایند. لازم به ذکر است که اگر اکانت شما عمومی باشد و کاربری یکی از هشتگ‌های درج شده توسط شما را جستجو کند، عکس یا فیلم آپلود شده شما هم در لیست ارایه خواهد شد.

چگونه کاربری را روی پستم در اینستاگرام تگ کنم؟

پس از انتخاب عکس مورد نظر و بعد از آنکه متن دلخواه خود را برای عکس خود انتخاب کردید، در همان صفحه، گزینه Add Location برای امکان قرار دادن مکان وجود دارد و گزینه Tag People برای تگ کردن افراد بر روی پست مورد نظر است.

 

فرهاد ناجی Farhad Naji

 

نویسنده: فرهاد ناجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.