دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ به تبلیغاتی گفته می شود که از طریق شیوه های مختلف دیجیتالی مانند موتورهای جستجو، وب سایت ها، رسانه های اجتماعی، ایمیل، برنامه های تلفن های همراه و روش هایی مانند این موارد ارائه می شوند. در این روش، شرکت ها و موسسات محصولات یا خدمات خود را به مشتریان عرضه می کنند.

امروزه تبلیغات دیجیتال یا آنلاین بسیار پیچیده است، بنابراین بازاریابان باید به گونه‌ای هوشمند راهبرد‌هایی را که از طریق بازاریابی تعاملی تاثیرگذار هستند، کشف کنند. بازاریابی تعاملی در واقع ایجاد تعاملات معنی‌دار با مشتریان بالقوه است که به وسیله جمع‌آوری داده‌هایی است که در طول زمان از مشتریان به دست می‌آید. با توجه به اهمیت موضوع، ما دورۀ بازاریابی دیجیتال را برای علاقه‌مندان به این موضوع در اینجا قرار داده‌ایم تا همگان بتوانند به وسیلۀ آموزه‌هایی که در این دوره‌ها یاد می‌گیرند، به کسب و کار خود رونق بخشند.

جالب است بدانید که در کشوری مانند آمریکا، 43 درصد بیش از یک بار در روز آنلاین می‌شوند و 26 درصد آنها تقریباً دائما آنلاین هستند. این ارقام در بین کاربران اینترنت تلفن همراه به مراتب بیشتر است، به طوری که آمارها نشان داده‌ است که 89 درصد آمریکایی‌ها حداقل یک بار در روز آنلاین می‌شوند و 31 درصد آنان تقریباً دائما آنلاین هستند. همان طور که مشاهده می‌کنید، امروزه با توجه به افزایش روزانه میزان دسترسی به اینترنت، تعداد افرادی که هر روز آنلاین می‌شوند یا دائماً آنلاین هستند، روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شود. همین مسئله بازاریابان را مجاب می‌کند که با استفاده از دنیای دیجیتال به وسیلۀ تبلیغات دیجیتال یا آنلاین و با ایجاد یک نام تجاری، به دنبال مشتریان جدید باشند. پس می‌توان گفت که بازاریابی دیجیتالی مانند هر نوع بازاریابی دیگری است. یعنی پیدا کردن راهی برای ارتباط با مشتریان بالقوه و تاثیرگذاری بر آنها که این مهم در آموزش دیجیتال مارکتینگ که به شما ارائه می‌شود، نهفته است.

مزایای بازاریابی دیجیتال

مزایای بازاریابی دیجیتال

امروزه مزایای بی‌شمار بازاریابی دیجیتال بر کسی پوشیده نیست، ولی ما در این بخش سعی خواهیم کرد تا شما را با چند مزیت برجسته آن آشنا کنیم.

دسترسی وسیع جغرافیایی

زمانی که آگهی خود را به صورت دیجیتالی یا آنلاین ارسال می‌کنید، در صورتی که تبلیغ خود را شخصاً محدود به مکان خاصی نکرده باشید، افراد زیادی از سراسر کشور یا حتی جهان آن را خواهند دید. این مسئله مطمئناً باعث بهبود کسب و کار و تسریع در رشد و افزایش رتبه نام تجاری شما خواهد شد.

مدیریت هزینه

توجه داشته باشید که بازاریابی دیجیتالی به نسبت بازاریابی سنتی مخاطبان بسیار بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد.  علاوه بر این مسئله، هزینه‌های تبلیغاتی شما نیز از این روش کمتر می‌شود. بر فرض مثال، شما کافی است بودجه‌ای را که نیاز است تا در تلویزیون، رادیو، روزنامه یا رسانه‌های سنتی هزینه کنید، در نظر بگیرید. خواهید دید که استفاده از بازاریابی دیجیتالی چقدر می‌تواند از نظر صرفه‌جویی در هزینه‌های تبلیغاتی برای شرکت یا موسسه شما مفید باشد.

از طریق بازاریابی دیجیتالی شما تنها با یک محتوا می‌توانید در محدودۀ زمانی وسیعی بازدیدکننده‌ها را به سمت و سوی خود جذب کنید یا از طریق ایجاد گروه‌های ایمیلی، تبلیغات خود را برای مشتریان خاص و مورد هدف‌تان ارسال کنید. در مجموع می‌توان گفت که بازاریابی دیجیتالی انعطاف بسیار بیشتری را به شما می‌دهد و از بُعد دیگر هزینه‌های شما را نیز به شدت کاهش خواهد داد.

نتایج قابل اندازه‌گیری

برای اینکه متوجه شوید راهبردهای بازاریابی شما درست عمل می‌کند یا خیر، باید دریابید که از این طریق چه تعداد مشتری را می‌توانید جذب کنید و در نهایت چقدر درامد از این طریق حاصل شده است. مسلماً بر خلاف بازاریابی سنتی، در بازاریابی دیجیتالی نظارت بر نتایج راحت خواهد بود. نرم‌افزارهای مرتبط با بازاریابی دیجیتالی به طور خودکار نتایج مورد نظر شما را، مانند تعداد بازدید از ایمیل‌ها و صفحه‌های موردنظر، رصد می‌کنند.

مزایای بازاریابی دیجیتال

شخصی‌سازی آسان‌تر

بازاریابی دیجیتالی به شما این امکان را می‌دهد تا داده‌های مشتریان را به گونه‌‌ای جمع‌آوری کنید که بازاریابی سنتی از عهدۀ آن بر نمی‌آید. مسلماً داده‌هایی که از این طریق به دست می‌آیند، بسیار دقیق هستند و از طریق تجزیه و تحلیل آنها می‌توان به نکات بسیار پراهمیتی دست پیدا کرد. این مسائل در دوره‌های آموزشی ما با ذکر مثال‌های متعدد و کاربردی بیشتر باز خواهد شد.

ارتباط بیشتر با مشتریان

بازاریابی دیجیتال این امکان را به شما می‌دهد تا با مشتریان خود ارتباط برقرا کنید. همچنین این نکته بسیار مهم و کاربردی را نیز دارد که مشتریان نیز می‌توانند به راحتی با شما در ارتباط باشند. تصور کنید که آخرین پستی را که در یک شبکۀ اجتماعی قرار داده‌اید را مشتریان و مخاطبان ببینند. از مشاهدۀ آن بهتر، زمانی است که مخاطبان شما به این پست نظر دهند و آن را با سایر دوستان خود نیز به اشتراک بگذارند.

برقراری ارتباط راحت‌تر

در بازاریابی ستی افراد کمی زمان کافی و دقت لازم را دارند تا مثلاً شمارۀ تلفنی را برای تبلیغاتی که پخش می‌شود، آن هم در زمانی که دارید رانندگی می‌کنید یا مشغول آشپزی هستید، یادداشت کنید. ولی در بازاریابی دیجیتالی این کار به راحتی امکان‌پذیر است، زیرا فرد مستقیماً با سایت یا شبکه‌های اجتماعی درگیر است و به محض دیدن تبلیغات می‌تواند روی آن کلیک کند یا از طریق ایمیل یا تلفن تماس بگیرد. این مسئله دسترسی بهتری را برای مخاطبان و مشتریان بالقوه فراهم می‌کند تا به سرعت و در همان لحظه‌ای که تبلیغات را مشاهده کرده‌اند، گام بعدی را بردارند.

انواع بازاریابی دیجیتال

در بازاریابی دیجیتالی روش‌های بی‌شماری وجود دارد، ولی ما در اینجا به مهم‌ترین و کاربردی‌ترین موارد می‌پردازیم و در رابطه با هر یک از آنها مختصراً توضیحاتی را خدمت‌تان ارائه می‌دهیم.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا همان SEO

بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا همان SEO در واقع یک ابزار بازاریابی است که هنر و علمِ جذاب کردن صفحات وب برای موتورهای جستجوگر است. سئو یک علم است، زیرا برای دستیابی به بالاترین رتبه ممکن است شما نیاز به تجزیه و تحلیل عوامل موثر مختلفی داشته باشید. توجه داشته باشید، امروزه مهمترین مواردی که باید در هنگام بهینه‌سازی صفحات وب به آن توجه ویژه‌ای شود، مواردی هم‌چون در نظر گرفتن کیفیت محتوا، سطح مشارکت کاربران، سازگاری با تلفن همراه، تعداد و کیفیت پیوندهای ورودی و مسائلی از این دست است. از طرفی دیگر با توجه به وجود برخی مسائل که غیر قابل پیش‌بینی هستند، بهینه‌سازی صفحات برای موتورهای جستجوگر را نیز می‌توان یک هنر قلمداد کرد.

می‌توان گفت در سئو هیچ اصول قابل اندازه‌گیری یا قانون ثابتی برای باقی ماندن در رتبه‌بندی بالا وجود ندارد، زیرا گوگل الگوریتم‌های خود را دائما تغییر می‌دهد، به همین دلیل نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی انجام داد. تنها کاری که می‌توان در این زمینه انجام داد، زیرنظر داشتن عملکرد صفحه مدنظر و به روزرسانی تنظیمات مورد نیاز برای آن است.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا همان SEO

بازاریابی محتوا

سئو یک عامل اصلی در بازاریابی محتوا است و در اصل یک راهبرد مبتنی بر توزیع محتوای مرتبط و ارزشمند برای مخاطبان هدف. مانند هر راهبرد بازاریابی، هدف از بازاریابی محتوا جذب سرنخ‌هایی است که در نهایت به مشتری تبدیل می‌شوند. اما این متفاوت از تبلیغات‌های سنتی خواهد بود، زیرا به جای جلب نظر مخاطبان یا مشتریان با ارزش بالقوه از یک محصول یا خدمات، ارزش را به صورت رایگان در قالب یک مطلب مکتوب ارائه می‌دهد.

آمارهای زیادی برای مفید بودن این نوع راهبرد وجود دارد. به عنوان مثال، 84 درصد کاربران انتظار دارند تا شرکت‌ها محتواهای سرگرم‌کننده و مفید تولید کنند. هم‌چنین 62 درصد شرکت‌ها و موسساتی که بیش از 5 هزار کارمند دارند، به طور روزانه محتوا تولید می‌کنند و در آخر 92 درصد بازاریابان، محتوا را به عنوان یک دارایی مهم برای شرکت یا موسسه ارزیابی می‌کنند.

بازاریابی محتوا به همان اندازه که می‌تواند مفید باشد، مشکل است. محتوا نویسان باید قادر باشند با توجه به عناصر مرتبط با سئو محتوا را به شکلی تولید کنند که در نتایج بالای جستجوهای گوگل خود را نشان دهد. هم‌چنین مطالب باید به شکلی جذاب و مفید باشد تا کاربران آن را به اشتراک بگذارند. مطمناً زمانی که محتوای قوی تولید شود، این مسئله می‌تواند روابط بسیار پایدار و قدرتمندی را با مخاطبان ایجاد کند.

بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی به معنی افزایش ترافیک و اطلاع‌رسانی از محصولات و خدمات یک نام تجاری به وسیلۀ مشارکت مخاطبان به صورت آنلاین است. از مهمترین شبکه‌های اجتماعی موجود نیز می‌توان به اینستاگرام، واتساپ، تلگرام، یوتیوب، لینکدین و غیره اشاره کرد.

بازاریابی با پرداخت کلیکی

نحوه و زمان مشاهدۀ تبلیغات توسط افراد کمی پیچیده است. معمولاً یک الگوریتم بر اساس عوامل متعددی برای هر تبلیغ موجود با توجه به کیفیت تبلیغات، کلمات کلیدی مرتبط، کیفیت صفحۀ مقصد و مبلغ پیشنهادی سنجیده می‌شود. مخاطبان با کلیک بر روی آگهی اقدام می‌کنند. شما می‌توانید از طریق نرم‌افزارهای مربوط به این کار نتایج و میزان بازدید را به شکل‌های مختلف تجزیه و تحلیل کنید.

بازاریابی وابسته

بازاریابی وابسته به فرد اجازه می‌دهد تا تبلیغ کسب و کار فرد دیگری را انجام دهد و در قِبَلِ آن کسب درامد کند. در واقع فرد می‌تواند مروج باشد یا با ترویج‌کننده همکاری کند و بر اساس توافقات انجام گرفته درصدی از سود فروش یا ارائه خدمات را کسب کند. برای این کار می‌توان از سامانه‌هایی که برای ارتباط بین فروشندگان و خرده‌فروشان وجود دارد، استفاده کرد یا شخصاً نسبت به ایجاد یک خرده فروشی اقدام کرد.

بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی

تبلیغات درونی

تبلیغات درونی در واکنش به نگاه مغرضانه مصرف‌کنندگان امروزی نسبت به تبلیغات ایجاد شده است. بسیاری  از مصرف‌کنندگان محصولات یا خدمات با دانستن این موضوع که برای ایجاد تبلیغات هزینه پرداخت می‌شود، به این نتیجه می‌رسند که این تبلیغات مغرضانه است و در نتیجه آن را نادیده می‌گیرند.

تبلیغات درونی با ارائه سرگرمی و اطلاعات قبل از اینکه شبیه به تبلیغات به نظر برسد، این سوگیری را دور می‌زند و جنبۀ تبلیغاتی کار را کم اهمیت جلوه می‌دهد. توجه داشته باشید که اگر محتوا را طوری تولید کنید که مخاطب احساس کند این یک تبلیغ نیست، می‌تواند زمان بسیار بیشتری را صرف محتوای تولید شده شما بکند.

اتوماسیون بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی از نرم‌افزار برای تقویت گروه‌های بازاریابی دیجیتال، بهبود کارایی و ارتباط تبلیغات استفاده می‌کند. اتوماسیون بازاریابی به شرکت‌ها و موسسات این امکان را می‌دهد تا خود را با انتظارات مشتریان و مخاطبان مطابقت دهند. این کار توسط جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مصرف‌کننده‌ها و طراحی گروه‌های بازاریابی هدفمند و هم‌چنین ارسال پیام‌های بازاریابی در زمان‌های مناسب برای مخاطبان هدف، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بسیاری از ابزارهای اتوماسیون بازاریابی مشارکت‌های اجتماعی یا عدم مشارکت‌ها در بازه‌های زمانی خاص و نحوۀ دستیابی بعدی اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند. این بدان معنی است که شما می‌توانید به طور موثر یک راهبرد بازاریابی شخصی برای هر مشتری بدون هیچ گونه سرمایه‌گذاری اضافه‌ای و در کمترین زمان ایجاد کنید.

بازاریابی ایمیلی

مفهوم بازاریابی ایمیلی ساده است، زیرا شما تنها یک پیام تبلیغاتی ارسال می‌کنید و امیدوار هستید تا مشتری احتمالی شما روی آن کلیک کند. اما اجرای این کار با پیچیده‌گی‌های خاصی رو به رو است. توجه داشته باشید که در این حالت یک گزینه لغو اشتراک نیز قرار دهید تا کاربران در صورت عدم تمایل نام ایمیل خود را از لیست ایمیل‌های شما حذف کنند، زیرا شما می‌خواهید مشتریان احتمالی خود را به عنوان یک سرویس ارزشمند ببینند نه فقط به عنوان یک ابزار تبلیغاتی.

سخن آخر

امروزه بازاریابی دیجیتالی یکی از ارکان اصلی راهبردهای بازاریابی برای هر نوع کسب و کاری محسوب می‌شود. تا قبل از ایجاد این پدیده راهی برای ماندن در چنین ارتباط مداومی با مشتریان وجود نداشته است. هم‌چنین هیچ چیزی فراتر از بازاریابی دیجیتالی برای ایجاد شخصی‌سازی داده‌ها ایجاد نشده است. شایان ذکر است که هر چه بیشتر از امکانات بازاریابی دیجیتالی استفاده کنید، بیشتر قادر خواهید بود شرکت یا موسسه خود را رشد دهید.

توجه داشته باشید که شما نباید فرصت‌های موجود در بازاریابی دیجیتالی را از دست بدهید و باید در بازاریابی دیجیتال یا آنلاین نیز مسلط شوید. البته استفاده از چند روش بازاریابی آفلاین یا سنتی هم می‌تواند به شما کمک کند و شما مجبور نیستید همۀ تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد قرار دهید، اما به هر حال دنیای امروزی ما بر پایه بازاریابی دیجیتالی استوار است و روز به روز بر گسترۀ آن افزوده می‌شود.

 

فرهاد ناجی Farhad Naji

نویسنده: فرهاد ناجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.