وظایف و مهارت‌های مدیرعامل

این عنوان شغلی به شخصی اطلاق می‌شود که کلیه تصمیمات کلیدی را در مورد شرکت اتخاذ کند. این تصمیمات می‌تواند در رابطه با کلیه بخش‌ها و زمینه‌های کسب و کار از جمله عملیات، بازاریابی، توسعه کسب و کار، امور مالی، منابع انسانی و غیره باشد.

مدیرعامل، نقشی کلیدی در هدایت سازمان به سمت پیروزی و موفقیت دارد. اگر وظایف مدیرعامل به خوبی اجرا شود، سازمان یا شرکت در جهت سود و رونق بیشتر حرکت خواهد کرد و اهداف مثبت یکی پس از دیگری به وقوع خواهد پیوست.

دانستن چرایی و چگونگی یک فرایند

حل مسئله را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد. اولین مورد درک عمیق مسئله و این که چرا فرآیند‌های خاص رخ می‌دهند. دومین مورد دانستن چرایی فرآیندها است، که بستگی به درک بازار و عوامل موثر در آن دارد. اما نکته اینجاست که برای دانستن چرایی وقوع فرایند‌ها باید چگونگی وقوع آن‌ها را نیز درک کرد.

اگر چگونگی وقوع یک فرایند خاص را ندانیم، درک چرایی وقوع آن نیز برای ما دشوار خواهد بود. بنابراین به عنوان یک مدیرعامل باید آموزش ببینیم که به چرایی و چگونگی یک موضوع فکر کنیم. در اصل این موارد همان سوالاتی هستند که یک مدیر عامل موفق باید به آن‌ها پاسخ دهد. چرا باید محصولی را وارد بازار کند؟ یا این که چگونه این کار را انجام ‌دهد؟ در واقع ذهنیتی از تصمیمات منطقی است که به فرد اجازه می‌دهد فرصت‌ها را به درستی ارزیابی کند و به موفقیت برسد. با مطالعه رشته‌های علمی، این طرز فکر به طور خودکار تقویت می‌شود و جزیی از ماهیت فرایند فکری ما می‌گردد. البته تمامی افراد تحصیل‎کرده مدیران برجسته و موفقی نیستند، زیرا باید خصوصیات دیگری هم در آن‌ها وجود داشته یا با آموزش‌های لازم این خصوصیات در آن‌ها توسعه پیدا کرده باشد. اما داشتن طرز فکر علمی در مورد مسائل، یک مزیت حرفه‌ای برای این امر محسوب می‌شود. شایان ذکر است که در یک مطالعه جهانی مرتبط با کسب‌و‌کار آمده است که 24 نفر از 100 نفر مدیر عامل برجسته و بزرگ دنیا مدرک دانشگاهی ندارند، پس تنها داشتن علم ‌نمی‌تواند یک مدیرعامل را موفق بگرداند.

پس فردی که تصمیم به رسیدن به جایگاه مدیر عاملی را دارد باید چندین مهارت اساسی را در خود ایجاد کرده باشد، که عبارتند از:

  • سابقه مدیریتی حرفه‌ای در سازمان یا شرکتی را داشته باشد
  • توانایی توسعه استراتژی‌های سودآور و اجرای چشم‌انداز سازمان را داشته باشد
  • بتواند درک دقیقی از منابع مالی شرکت داشته باشد
  • دانش نوین از بهترین روش‌های مدیریت سازمانی را کسب کرده باشد
  • دارای مهارت‌های رهبری و توانایی تحلیل و حل مسائل باشد
  • مهارت‌های عالی ارتباطی و مذاکره را دارا باشد

وظایف و مهارت‌های مدیرعامل | فرهاد ناجی

وظایف مدیر عامل

نقش مدیر عامل با توجه به اندازه شرکت یا سازمان، متفاوت خواهد بود. در شرکت‌های کوچک‌تر، مدیرعامل اغلب نقش بیشتری در شرکت خواهد داشت، تصمیمات تجاری زیادی می‌گیرد، حتی در سطوح پایین‌تر مثل استخدام کارمندان نیز نقش دارد. اما در شرکت‌های بزرگ‌تر اغلب فقط با استراتژی‌های کلان سازمان یا شرکت درگیر است و مدیریت بخش‌های مختلف سازمان یا شرکت بزرگ با سپردن سایر وظایف به مدیران و بخش‌های دیگر انجام می‌گیرد. به طور کلی می‌توان گفت مسئولیت‌های یک مدیرعامل شامل تصمیم‌گیری در مورد استراتژی و سایر موضوعات کلیدی در رابطه با سیاست‌های سازمان، رهبری، مدیریت و نظارت بر اجرائیات است.

مهارت‌های اساسی مدیر عامل

وظیفه مدیرعامل تنها تعیین دستور کار کارکنان سازمان نیست، بلکه یک مدیر عامل باید درک خوبی از موقعیت کسب وکار، امور مالی و ارتباطات سازمان نیز داشته باشد. همچنین باید از وضعیت بازار، فناوری‌های نوین و سیاست‌های مربوطه آگاهی کامل داشته باشد. می‌توان گفت کار اصلی مدیران کمک به دیگران برای یکپارچه‌سازی محیط کار است. اغلب مهارت‌های مدیران عامل با مهارت‌های رهبری همپوشانی دارند، زیرا وظایف هر دو شامل حل مسئله، تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی، ارتباط با دیگران و مدیریت زمان می‌شود. بنابراین مدیران خوب اغلب رهبران خوبی نیز هستند. با توجه به اینکه در برخی از باارزش‌ترین و معتبرترین مشاغل در کشور، مدیران عامل تصمیم‌های بسیار بزرگی می‌گیرند، به همین دلیل، مدیریت خوب یا بد آن‌ها، می‌تواند تاثیر زیادی در زندگی بسیاری از افراد داشته باشد. در نتیجه برای مدیران عامل جدید که مایل به کسب شیوه‌های موفق در مدیریت سازمان و دست زدن به چالش‌های مهم در محل کار هستند، ضروری است که از مهارت‌های مورد نیاز برای مدیریت موفق برخوردار باشند.

مهارت‌های اساسی مدیر عامل | فرهاد ناجی

در مجموع برخی از مسئولیت‌های پر اهمیت مدیر عامل یک سازمان یا شرکت را در زیر شرح می‌دهیم:

  • مدیر عامل باید هدایت، راهنمایی، رهبری و ارزیابی فعالیت سایر مدیران زیر دست را بر عهده داشته باشد. مدیرعامل باید مطمئن شود که برای دست‌یابی به اهداف و دستاوردهای مختلف، فعالیت‌ها از دریچه راهبردی مشخص شده عبور می‌کنند.
  • مدیر عامل باید تنظیم و اجرای برنامه‌ریزی راهبردی برای هدایت مدیران سازمان را در دستور کار خود قرار دهد. مدیر عامل از این موضوع که در برنامه‌ریزی، ورودی‌ها به شکلی صحیح بررسی و در طرح و برنامه گنجانده شده‌اند، به طوری ‌که شکست و عقب‌گردی در اجرای طرح و برنامه متوجه سازمان نخواهد شد، باید اطمینان حاصل کند.
  • مدیرعامل باید از این موضوع که تمام اهداف راهبردی سازمانی سنجش‌پذیر هستند و نتایج می‌تواند به شکل تصویری و با توافق تیمی به ‌اشتراک گذاشته شود، مطمئن گردد.
  • مدیرعامل باید توجه ویژه‌ای به محیط رقابتی بیرونی و درونی، فرصت‌های توسعه، مشتریان، بازار، توسعه‌ی صنایع نوین و استانداردهای به روز و غیره داشته باشد.
  • مدیرعامل باید در رویدادها و برنامه‌های مرتبط با صنعت مشارکت داشته باشد. این حضور باعث تقویت مهارت‌های مدیرعامل می‌شود.
  • مدیرعامل باید برای هدایت رسالت سازمان به سوی موفقیت، رهبری قوی باشد. این رهبری شامل تعیین چشم‌اندازی مناسب، جذب نیروهای سازمانی و توجه به تمام ابعاد رهبری برای رسیدن به موفقیت می‌شود.
  • مدیرعامل باید فضای سازمان یا شرکت را به سمت سازمانی یادگیرنده پیش ببرد. به شکلی‌ که تمام اعضا فرصت رشد و یادگیری مداوم مهارت‌ها و دانش را داشته باشند. تنها با رشد و توسعه فردی نیروها در سازمان یا شرکت، امکان دست‌یابی به موفقیت وجود خواهد داشت.
  • مدیرعامل باید به سایر مدیران اطلاع‌رسانی‌های لازم را درباره‌ ارزیابی عملکرد به روش‌های مختلف انجام دهد. این ارزیابی می‌تواند در قالب‌های مختلف مانند نظارت و هدایت، سیستم پاداش‌دهی یا وضع قوانین انضباطی باشد. در صورت عدم وجود برنامه‌های ارزیابی و پاسخ‌گویی نیروها، مدیرعامل با سازمانی روبرو خواهد بود که در آن فرار از مسئولیت و بهانه‌تراشی وجود دارد و نتیجه‌ این مسائل به شکل ناکامی، دامان تمام نیروهای کاری را خواهد گرفت.

 

فرهاد ناجی Farhad Naji

 

نویسنده: فرهاد ناجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.